Mobilní expertní jednotky (MEJ) Centra služeb pro silniční dopravu (CSPSD), za podpory oddělení vzdělávání MEJ, vykonávají odborné činnosti v oblasti silničních kontrol.
Jejich činnost se zaměřuje především na oblast sociálních předpisů a s tím související správné funkce záznamových zařízení, na přepravu nebezpečných věcí podle dohody ADR, nízkorychlostní kontrolní vážení, technický stav vozidel, upevňování nákladů a další témata.
MEJ úzce spolupracují při veškeré své činnosti s dopravní službou Policie ČR nebo orgány Celní správy a také, dle požadavků, s pracovníky odborů dopravy příslušných krajských úřadů.
Historie
Historie MEJ sahá do roku 2002, kdy vláda České republiky přijala dne 20. února 2002 usnesení č. 171 ke koncepci výkonu státního odborného dozoru v silniční dopravě, kterým tuto koncepci schválila. Její součástí bylo také vytvoření MEJ personálně zařazených do CSPSD.
Prvních 5 MEJ vzniklo na jaře roku 2003, a to v Ústeckém kraji, Plzeňském kraji, Kraji Vysočina, Jihomoravském kraji a Moravskoslezském kraji. Na podzim téhož roku došlo ke zřízení dalších 3 MEJ, konkrétně působících v Královéhradeckém kraji, Středočeském kraji a Jihočeském kraji. V únoru 2004 následovalo zřízení 6 MEJ, které svým umístěním doplnily zbývající Liberecký kraj, Karlovarský kraj, Olomoucký kraj, Zlínský kraj, Pardubický kraj a Hlavní město Praha. Poslední MEJ vznikla v roce 2006, jako druhá MEJ v Kraji Vysočina, na podporu kontrolní činnosti na vytížené dálnici D1.
Ke konci roku 2006 CSPSD disponovalo celkem 15 MEJ, které zajišťovaly technické a odborné zázemí pro výkon státního odborného dozoru v silniční dopravě nejen pro pracovníky všech 14 Krajských úřadů, ale i pro příslušníky Policie ČR a pracovníky Celních úřadů, a to na území celé ČR.
Současnost
V současné době se můžete na českých silnicích a dálnicích setkat s celkem 21 MEJ, a to díky změně, která proběhla v roce 2020. Ta spočívala především v reorganizaci 15 převážně tříčlenných týmů na celkem 21 dvoučlenných jednotek.
Oproti původnímu regionálnímu členění v rámci krajů bylo nově vytvořeno 8 kontrolních oblastí, v nichž byl oproti minulému uspořádání posílen počet MEJ.
Pro účely silničních kontrol je každá MEJ vybavena speciálním dodávkovým vozidlem, uzpůsobeným jako mobilní kancelář. Pracoviště je vybaveno potřebnými HW a SW zařízeními, mobilním připojením k internetu, místní Wi-Fi sítí pro bezdrátová připojení, přenosnými elektromechanickými váhami, elektrocentrálou, osvětlením pro noční kontroly a dalšími technickými prostředky.
Mezi prvořadé úkoly MEJ patří především:
Hlavní oblasti činnosti MEJ:
MEJ se staly v průběhu uplynulých let nedílnou součástí systému silničních kontrol v České republice, a jejich pracovníci jsou u odborné veřejnosti respektovanými odborníky.