I přes velmi chabou legislativu jsme začali intenzivněji sledovat provedené zásahy do systému SCR u moderních nákladních vozidel. Systém se stará o snížení emisí oxidu dusíku, přičemž využívá dnes již velmi známé kapaliny s obchodním názvem AdBlue.
Odhalování nelegálně připojených emulátorů je téměř každodenní záležitostí, a to jak u vozidel tuzemských, tak i zahraničních dopravců. I když je šance na odhalení nelegálního zařízení ve vozidle poměrně vysoká, snažíme se ujednotit si postupy a zkoumáme trh s diagnostickými zařízeními, aby se provádění kontrol zefektivnilo.
Tak trochu nechtěnou službou pro řidiče a dopravce je to, že po demontáži emulátoru, který slouží jako důkazní prostředek ve správním řízení, vozidlo z místa kontroly odjíždí. Vše zůstává připojeno tak jak má být, pouze SCR systém, který byl emulátorem nahrazen, hlásí závady. Pokud se závada v nejbližších hodinách neodstraní, přejde vozidlo do nouzového režimu, který ale řidiče ani dopravce rozhodně nepotěší.
To, co je v zahraničí běžné již několik let, se snažíme rozběhnout i u nás. Legislativa není tomuto postupu příliš nakloněná, nicméně i pokuta 50 000 Kč pro provozovatele vozidla, ve kterém byla přítomnost nelegálního zařízení prokázána, může být alespoň částečně odrazující. Na první pohled vysoká částka je však v porovnání s opravou nefunkčního SCR systému pro provozovatele vozidla mnohdy schůdnější variantou.