ÚVOD
Články a zprávy
Zprávy
Aktuality
Elektrokoloběžky v evropských zemích

Elektrokoloběžky v evropských zemích

Stále více turistů si v zahraničí pronajímá elektrokoloběžky pro rychlejší přepravu po městě. Také se ovšem, stejně jako u nás, množí odpůrci této přepravy. Základní předpisy pro jejich provozování jsou v jednotlivých státech odlišné. My jsme pro vás připravili přehled pravidel pro jízdu na koloběžkách v několika evropských státech.

Ekologický dopravní prostředek, který musí být správně užíván

Jedná se o ekologicky šetrný prostředek pro přepravu po městě. V každodenním životě ale vzniká mnoho problémů při jeho pohybu ve městech, hlavně proto, že uživatelé často neznají nebo nerespektují pravidla pro provoz koloběžek. Například jezdí po chodnících, v pěších zónách a po přechodech pro chodce. Dokonce se už staly smrtelné nehody; jedna je evidována v Madridu, tři případy už jsou zaznamenány ve Francii a například známá youtuberka zemřela v Londýně po srážce s autem. Vážná nehoda se nedávno stala v centru Prahy, kde opilý cizinec najel do skupiny dalších turistů.

Pravidla v evropských zemích

Pro provoz v Německu a Francii potřebujete povinné ručení a povinná cyklistická přilba je potřeba při řízení elektrokoloběžky v Portugalsku. Pojďme se tedy jednotlivě podívat na další právní ustanovení ve vybraných evropských zemích.

Rakousko

- maximální rychlost je do 25 km/h a výkon do 600 Wattů

- zařazena mezi jízdní kola

- zákaz pohybu je na chodníku, přechodu pro chodce a v pěší zóně

- můžete je řídit pod vlivem alkoholu do 0,8 promile

- minimální věk pro řízení je 12 let

Německo

- maximální rychlost je do 25 km/h

- zařazena mezi malé motorky, jízdní kola nebo chodce s omezenou rychlostí do 6 km/h

- zákaz pohybu je na chodníku, přechodu pro chodce a v pěší zóně, pokud někde není umístěna speciální značka "E-Scooter free"

- můžete je řídit pod vlivem alkoholu do 0,5 promile

- minimální věk pro řízení je 14 let

- je zde povinné pojištění za cca 30 Eur, kdy vám na elektrokoloběžku vydají malou poznávací značku

- nesmíte přepravovat děti

- doporučená je cyklistická přilba

Švýcarsko

- maximální rychlost je do 20 km/h a výkon do 500 Wattů

- zařazena mezi jízdní kola

- zákaz pohybu je na chodníku, přechodu pro chodce a v pěší zóně

- můžete je řídit pod vlivem alkoholu do 0,5 promile

- minimální věk pro řízení je 16 let

Francie

- maximální rychlost je do 25 km/h a výkon není legislativně omezen

- zařazena mezi jízdní kola

- zákaz pohybu je na chodníku, přechodu pro chodce a v pěší zóně

- můžete je řídit pod vlivem alkoholu do 0,5 promile

- minimální věk pro řízení je 12 let

Itálie

- maximální rychlost je do 20 km/h a výkon není legislativně omezen

- zařazena mezi malé motorky, jízdní kola nebo chodce s omezenou rychlostí do 6 km/h

- po chodníku a pěší zóně se může pohybovat maximálně 6 km/h

- můžete je řídit pod vlivem alkoholu do 0,5 promile

- minimální věk pro řízení je 18 let a od 14 let je můžete řídit s řidičský průkazem AM

- za snížené viditelnosti musí jezdec nosit reflexní vestu

- v Miláně je provoz zcela zakázán

Španělsko

- zatím nemají obecné předpisy

Nizozemí

- jsou vnímány jako mopedy, ale jelikož nemají sedadlo řidiče, tak jsou zakázány

Česká republika

- maximální rychlost je do 25 km/h a výkon do 1000 Wattů

- zařazena mezi jízdní kola

- zákaz pohybu je na chodníku, přechodu pro chodce a v pěší zóně

- nesmíte je řídit pod vlivem alkoholu = 0 promile

Kategorie zpráv a informací

NEJČTENĚJŠÍ ZPRÁVY

Pravidelné společné kontrolní akce s BALM

Centrum služeb pro silniční dopravu a německý Bundesamt für Logistik un Mobilität prohlubují…

CSPSD se transformuje na INSID

Ve středu 29. května uspořádalo Ministerstvo dopravy setkání s novináři, na kterém ministr dopravy…

Autobusem na letní dovolenou

Těsně před začátkem turistické sezóny se mění některé podmínky pro řidiče v příležitostné osobní…

Manipulací neubývá

Bezpečnost tachografů se za dobu jejich používání výrazně posunula. Na druhou stranu se ale…