Přetížená vozidla devastují pozemní komunikace, což je samo o sobě problém, ale existují i další negativní externality tohoto jednání provozovatelů přetížených vozidel.
Bezprostředně po tragické nehodě dne 13. 11. 2019 u Nitry na Slovensku se objevily zprávy o tom, že nákladní auto, které se střetlo s autobusem, bylo přetížené. Příčiny a okolnosti nehody musí objasnit policie, znalci a odborníci. Tvrzení o přetížení vozidla bylo pro nedostatek úplných informací a pod vlivem zjitřených emocí možná unáhlené, ale…
Každé přetížené nebo špatně naložené vozidlo je v silničním provozu potenciálním nebezpečím pro řidiče, ale i pro všechny další účastníky provozu. Za určitých okolností se může takové vozidlo stát v důsledku fyzikálních zákonů, které nelze měnit, ovlivnit ani obelstít, vozidlem neovladatelným.
Centrum služeb pro silniční dopravu už více než patnáct let provádí v rámci silničních kontrol a ve spolupráci s Policií ČR kontrolní vážení vozidel. Za ta léta si pracovníci mobilních expertních jednotek vyslechli mnohé, a pochvala to většinou nebyla. Řidiči přetížených vozidel často uvádějí, že jízdu s takovým vozidlem jim nejen povolil, ale přímo nařídil zaměstnavatel. V některých případech možná výmluva, ale často bohužel pravda.
Jistě, obava ze ztráty zaměstnání je pochopitelná. Ale loajalita k nezodpovědnému zaměstnavateli má mnohem vyšší a závažnější rizika, která se mohou dotýkat dnes, příští týden nebo kdykoli jindy každého z nás.