Vyšetřování nehody s fatálními následky z konce září letošního roku ještě nebylo uzavřeno, ale z médií víme, že podle některých svědeckých výpovědí Policie ČR nevyloučila možnost, že v běžném provozu spolu některá vozidla závodila.
Určení skutečné příčiny a okolností nehody je zcela v kompetenci policie, ale jisté je, že zákaz účasti na podobných akcích přímo zakazuje zákon o silničním provozu.
Novelou zákonem č. 133/2011 Sb. s účinností od 1. srpna 2011 byl vložen nový § 47a Zákaz účasti na některých akcích v provozu na pozemních komunikacích:
Řidič nesmí na dálnici, silnici a místní komunikaci použít vozidlo k účasti na sportovních a podobných akcích, jestliže by mohla být ohrožena bezpečnost silničního provozu, nejde-li o akce pořádané v souladu s rozhodnutím příslušného správního úřadu o zvláštním užívání pozemní komunikace podle jiného právního předpisu.
Co znamená „zvláštní užívání pozemní komunikace“ a který právní předpis jej definuje? Zákon č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů
§ 25
Zvláštní užívání
(1) K užívání dálnic, silnic a místních komunikací jiným než obvyklým způsobem nebo k jiným účelům, než pro které jsou určeny (dále jen "zvláštní užívání"), je třeba povolení příslušného silničního správního úřadu vydaného s předchozím souhlasem vlastníka dotčené pozemní komunikace, a může-li zvláštní užívání ovlivnit bezpečnost nebo plynulost silničního provozu, také s předchozím souhlasem Ministerstva vnitra, jde-li o dálnici, v ostatních případech se souhlasem Policie České republiky (…).
Závěrem lze (nikoliv přímo v souvislosti s dosud neuzavřenou nehodou) připomenout pojem „soutěživost“, se kterým pracuje dopravní psychologie. Sklon k soutěžení na silnici nebo výhře za každou cenu se považuje za jeden z potvrzených indikátorů agresivity, často ve spojení s hostilitou (in ŠUCHA, M. a kol., Praha 2013).