Především proto, že nám to každoročně od 1. listopadu nařizuje zákon o silničním provozu. Ale také proto, že zimní obutí zajistí ve zhoršených podmínkách bezpečnější jízdu.
Letní pneumatiky jsou konstruovány tak, aby zajistily nejen odolnost proti vysokým teplotám, ale i nízkou spotřebu a tichou jízdu. Pokud venkovní teplota klesne, materiál použitý k jejich výrobě tvrdne a systém dezénových drážek pro odvádění vody přestává fungovat, protože při kontaktu s vozovkou ztrácí přilnavost.
Naopak zimní pneumatiky jsou vyrobeny z měkké gumy odolné proti tvrdnutí. Systém drážek a zářezů odvádí vodu a sníh i za nízkých teplot. Zimní pneumatiky bychom měli na vozidle užívat už tehdy, klesne-li teplota pod +7 stupňů Celsia.
Zimní období z pohledu zákona o silničním provozu začíná 1. listopadu a trvá do 31. března, pokud:
V takovém případě lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N) k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik,
Náhradní pneumatikou může i v zimním období (od 1. listopadu do 31. března) být i jiná než zimní pneumatika.
Místní úprava dopravními značkami:
Vyhláška č. 294/2015 Sb.:
C 15a: Zimní výbava
Značka přikazuje řidiči motorového vozidla kategorie M nebo N, aby pokračoval v jízdě jen při splnění podmínek stanovených zákonem pro provoz vozidel v zimním období, a to bez ohledu na datum a aktuální nebo předpokládané povětrnostní podmínky.
Pod značkou může být umístěna dodatková tabulka s uvedením odlišné úpravy doby platnosti.
C 15b: Zimní výbava - konec
značka ukončuje platnost značky „Zimní výbava“.