Bez elektronických systémů si dnes asi sotva dokážeme představit nějaký obor lidské činnosti, ale například doprava je jimi doslova protkaná. Už jsme si zvykli spojovat slovo manipulace s podvody okolo povinných záznamů činností řidiče, ale postupně se dostáváme dál, například k emisním systémům vozidel.
Mechanické změny funkce emisního systému jsou poměrně snadno identifikovatelné a tak se někteří provozovatelé vozidel uchylují ke složitějším, špatně odhalitelným, ale ve výsledku i levnějším podvodům. Zařízení v ceně řádově stokorun dokáže řídící jednotce vozidla podávat nepravdivé informace o dobrém stavu emisního systému, ten je přitom v podstatě vyřazen z funkce.
S takovým případem se setkal pracovník Olomoucké Mobilní expertní jednotky CSPSD při provádění technické silniční kontroly spolu s Policií České republiky. Pomocí doporučeného kontrolního postupu dospěl k podezření, že systém vstřikování AdBlue nebude pravděpodobně zcela v pořádku. Po demontáži některých krytů nalezl v elektroinstalaci připojený emulátor, který ovlivňoval činnost emisního systému. Z vozidla, které mělo v „rodném listu“ zapsanou emisní normu EURO 5 se tak stalo něco, co předepsané limity ani zdaleka neplní.
Dopravci nebo provozovatelé mohou tímto způsobem ušetřit značné částky nejen na nákladech za speciální kapalinu AdBlue, ale také na opravách a údržbě celého emisního systému. Dobře provedenou kontrolou a odpovídajícími pokutami je třeba jim v takovém počínání zabránit a chránit tak životní prostředí, které patří nám všem.