Přesně tak by se dala nazvat kombinace osvědčeného způsobu manipulace tachografu spolu s novým a mnohem bezpečnějším snímačem pohybu.
Používání magnetů z důvodu zabránění záznamu režimu řízení není ze strany řidičů ani v dnešní době nic mimořádného. Protože však nařízení (EU) č. 1266/2009 zavedlo od 1. 10. 2012 snímače, které jsou vůči tomuto způsobu manipulace odolné, domnívají se mnozí kontroloři v silniční dopravě, že ovlivnění současných snímačů magnetem je nemožné.
Jak se ale přesvědčili odborníci z mobilní expertní jednotky Zlínského kraje, I když to není jednoduché, možnosti tu jsou. Při běžné silniční kontrole prověřovali funkci tachografu ve vozidle a při měření elektrických parametrů snímače zjistili celkem významné odchylky. Po provedení několika speciálních testů se ukázalo, že poměrně nový a „bezpečný“ snímač reaguje na cizí magnetické pole tak, že zastaví generování impulzů pro tachograf.
Protože bylo jasné, že elektronické obvody snímače nemohou být v pořádku, přistoupilo se, v zájmu zajištění důkazů pro vedení správního řízení s dopravcem, k destruktivnímu otevření snímače. Po pečlivém zkoumání bylo zjištěno, že se opravdu jednalo o úpravu zapojení elektroniky snímače pohybu. Snímač byl jako důkazní prostředek zadržen, řidič mohl pokračovat v jízdě až poté, co zaplatil uloženou kauci. Nejdříve ale musel nechat systém tachografu opravit ve specializované dílně tak, aby nadále neporušoval evropská nařízení.
Pracovníci mobilních expertních jednotek jsou o zkušenost bohatší, případní zájemci o provádění tohoto druhu manipulace mají o starost víc…