Je to mimořádně výstižný slogan. Každá nehoda má své konkrétní příčiny a míra zavinění se vyšetřuje, ale při střetu tramvaje s chodcem je v převážné většině viníkem právě ten nesrovnatelně slabší a zranitelnější účastník. Nepozornost, lehkomyslnost, neznalost, stres a zbytečný spěch? Možná od všeho trochu. Jisté je ale to, že ani odhalení pravé příčiny už žádnou nehodu a její následky nevrátí.
BESIP ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP), Policií ČR, ROPIDem a MHMP připravil novou bezpečnostní akci s názvem „Neskákej mi pod kola!“. Osvětová kampaň je zaměřená na prevenci srážek tramvají s chodci. Počet střetů totiž každým rokem stoupá, přičemž v loňském roce došlo k nejvyššímu počtu úmrtí následkem srážky s chodcem.
„Počet obětí střetu s tramvají v hlavním městě vloni výrazně narostl. Takové nehody si bohužel vyžádaly osm životů. Nepozornost řidičů i chodců je stále více rizikovým faktorem, na který se BESIP ve svých kampaních zaměřuje. Zatímco u střetů chodce s automobilem je ve většině případů viníkem řidič, právě u střetů s tramvajemi bohužel fatálně chybují sami chodci. Často si například neuvědomují, že tramvaj má na přechodu přednost. Brzdná dráha nezatížené tramvaje T3 z 50 km/h činí 42 m, při zatížené ještě více. Osobní vůz stejnou rychlost ubrzdí na 12, 9 metrech,“ říká Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy.
Účastníci silničního provozu si mnohdy neuvědomují, že tramvaj má na přechodu pro chodce přednost. Od středy 27. března vyjede na koleje tramvaj T3 s nepřehlédnutelným žlutočerným polepem. Přední část tramvaje zaujme lebkou, na bocích jsou siluety obětí, které jejich nepozornost stála život. V zadní části je umístěn slogan, ze kterého zamrazí: „Pomoz mi nezabíjet!“. Ze strany DPP se ale nejedná o plané strašení občanů hlavního města. Vzhledem k tomu, že jen za loňský rok po srážce s tramvají zahynulo celkem 8 lidí, dramatické slogany i polep jsou zcela na místě.
„Jen za loňský rok zemřelo po střetu s tramvají osm osob. To je šílené číslo, které se navíc meziročně zvýšilo. Je teď potřeba udělat všechno proto, abychom smutnou bilanci zastavili a ochránili životy chodců, cyklistů i řidičů. Do ulic nyní vysíláme preventivní tramvaj, která bude cestujícím dennodenně připomínat, že nepozornost v silničním provozu je může stát život,“ říká Adam Scheinherr, náměstek pražského primátora pro dopravu a předseda dozorčí rady DPP.
Hlavním smyslem bezpečnostní akce je prostřednictvím výrazného (a možná i šokujícího) polepu udržet pražské cestující v bdělosti a v důsledku toho snížit počet nehod způsobených střety tramvají s chodci. Kampaň, určená pro širokou veřejnost, si klade za cíl odradit chodce od zbytečného riskování. „Neopatrné přecházení vozovky s sebou skutečně nese velké nebezpečí. K největšímu počtu střetů totiž stále dochází na přechodech pro chodce, na kterých má podle pravidel silničního provozu tramvaj přednost. Pokud se nám díky osvětové kampani podaří zachránit byť jeden jediný lidský život, akce bude mít smysl,“ říká Petr Witowski, generální ředitel a předseda představenstva DPP.
Tramvaje jsou velmi oblíbeným a zároveň ekologickým dopravním prostředkem. Aby však cestující uvnitř i vně tramvaje byli v bezpečí, je bezpodmínečně nutné chovat se zodpovědně a nevstupovat do cesty přejíždějící tramvaji. K zabránění srážky s jiným vozidlem nebo s chodcem má řidič tramvaje jedinou možnost – včas tramvaj zastavit.
Mezi nejčastější chyby chodců ve vztahu k tramvajím, které často mívají fatální následky, patří například:
- Nedání přednosti tramvaji na přechodu pro chodce,
- Přecházení těsně před tramvají (řidič vás často nemá šanci zahlédnout),
- Nahlížení před tramvaj ve snaze přeběhnout na chodník (z protisměru může vyjet míjející tramvaj),
- Vstoupení do cesty rozjíždějící tramvaji (dochází k nesprávnému odhadu brzdné dráhy tramvaje).
Samostatnou kapitolou jsou také chodci se sluchátky na uších, kvůli kterým neslyší přijíždějící tramvaj a nedokáží tak včas zareagovat na blížící se nebezpečí.
Drtivé většině srážek tramvaje s chodcem lze předcházet. Přesto však každoroční statistiky tramvajových kolizí nejsou nijak povzbudivé a jejich počet vzrůstá. Loni také bohužel na rozdíl od posledních let došlo k výraznému zvýšení počtu úmrtí v následku tramvajové nehody. Statistika zahrnuje pouze úmrtí do 24 hodin po nehodě.
Zdroj včetně foto: https://www.ibesip.cz/Akce-a-kampane/Kampane/Aktua...