Rekreační cyklistika je právě teď před zahájením hlavní sezóny. Po zimní přestávce je nutné nejenom zkontrolovat technický stav jízdního kola a jeho výbavu, ale také si znovu připomenout, že jízda na kole má svá pravidla. Pro cyklisty, ale i pro řidiče ostatních vozidel.
Za celý loňský rok zavinili řidiči nemotorových vozidel téměř tři tisíce nehod (hlášených a vyšetřovaných) a zemřelo při nich 38 cyklistů.
Cyklista je řidič
Napsáno či řečeno to bylo už mnohokrát, ale znovu zopakujme, že také cyklista je řidič nemotorového vozidla. Ten, který je zároveň držitelem řidičského oprávnění k řízení motorových vozidel, má nespornou výhodu ve znalosti pravidel silničního provozu. Kromě toho zná situaci z „obou stran“, a pravděpodobně přizpůsobí své chování v provozu jako cyklista, ale i v roli řidiče motorového vozidla.
Mnozí jezdci na jízdním kole či koloběžce v silničním provozu ale ještě nejsou držiteli řidičského oprávnění, nebo jimi nikdy nebyli. Ale i tito cyklisté se musí orientovat ve významu základních dopravních značek, dokázat řešit dopravní situace a jednoduše řečeno vědět, co se „smí a nesmí“. Nejde úplně o to, že i oni mohou dostat pokutu. Jde o zdraví a mnohdy i o život.
Cyklista jako řidič nemotorového vozidla má mimo jiné i následující povinnosti:
Dopravní značky platí pro řidiče všech vozidel ve stejné míře a rozsahu, pouze dodatková tabulka může ze zákazu či příkazu vyjmout některá vozidla, převážně právě cyklisty.
Zavedeny byly i dopravní značky přímo pro cyklisty, např. vodorovná značka „Prostor pro cyklisty“, ve kterém cyklisté čekají na světelný signál „Volno; nebo příkaz určený přímo cyklistům.
Cyklista dále musí:
Přes četné (a mnohdy docela bouřlivé) diskuse o možnosti povolení určitého množství alkoholu cyklistům stále platí nulová tolerance; jak bude níže uvedeno, ani cyklista nesmí jezdit pod vlivem alkoholu či jiných návykových látek.
Řidič (motorového i nemotorového vozidla, jezdec na zvířeti) nesmí
Speciální ustanovení pro cyklisty
Kromě obecně stanovených povinností a zákazů se na cyklisty vztahují i speciální ustanovení (§ 57 a 58 zákona o silničním provozu). Připomeňme si některá z nich:
Vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty musí být označen i svislou dopravní značkou. Piktogramový koridor pro cyklisty pouze vyznačuje prostor a směr jízdy cyklistů. Řidiče motorových vozidel upozorňuje, že se na pozemní komunikaci nachází zvýšený provoz cyklistů.
Jedno z nejčastěji porušovaných pravidel.
Přechod pro chodce slouží pouze chodcům, tedy i těm, kteří vedou jízdní kolo. Povinnost ostatních řidičů vůči chodcům ale neplatí v případě, že cyklisté přechod pro chodce na kole přejíždějí, takže jsou stále v roli řidičů.
Cyklista nesmí
Bezpečná jízda
Závisí na mnoha okolnostech, které nelze dopředu ani vyjmenovat, ani popsat jazykem právních norem. Kromě znalosti a dodržování těch skutečně stanovených a psaných pravidel se často zmiňují i zásady bezpečné jízdy. Ty sice nemají právní rámec, ale pro bezproblémový pohyb v provozu docela velký význam.
Velmi důležitá je předvídavost, která však neznamená strach z provozu a přesvědčení, že se určitě něco stane. Zhodnoťme v konkrétní situaci reálné nebezpečí a uvažujme o tom, co se může stát, pokud například pojedeme příliš rychle úzkou ulicí, lemovanou vchody do domů a vjezdy do dvorů či garáží. Náhlé vyjetí vozidel, vyběhnutí dětí nebo domácích zvířat může být stejně závažné jako střet s lesní zvěří, podceníme-li výstražnou dopravní značku před zalesněným úsekem. Připraveni bychom měli být i na možnost, že nám řidič motorového vozidla nedá přednost v jízdě tam, kde ji podle pravidel máme.
Děti v provozu
Už od deseti let se děti mohou na jízdním kole pohybovat po silnici, místní komunikaci a veřejně přístupné účelové komunikaci bez dohledu osoby starší 15 let. Dopravní výchova, logicky zaměřená na chůzi a později i jízdu na kole, se učí už od mateřských školek a následně pak na prvním i druhém stupni základních škol. Nenahraditelná je však výchova v rodině a zejména dobrý příklad rodičů.
Ochranná přilba
Povinná při jízdě na kole do 18 let. Stále více dospělých cyklistů však ochrannou přilbu používá, byť nemusí. S výjimkou některých seniorů, kteří bicykl používají spíše jako dopravní prostředek na kratší vzdálenosti a mezi nejčastější argumenty proti patří například: "vždycky jsem dojel i bez helmy, jezdím pomalu, byl bych k smíchu…".
Z medicínského hlediska je ochrana hlavy nesporně důležitá a vhodná, statistiky jednoznačně prokazují, že smrtelné úrazy utrpěli cyklisté v drtivé většině právě při jízdě bez ochranné přilby.
Osvětlení jízdního kola
Často podceňované, ale ve smyslu známého "vidět a být viděn" pro bezpečnou jízdu velmi důležité. Požadované osvětlení je stanoveno v § 58 :
V úvodu jsme zmínili rekreační cyklistiku, což může (ale nemusí) znamenat, že jsme chtěli oslovit méně zkušené cyklisty. Zkušenost je vždycky jistou výhodou, ale pořád platí, že cyklisté, více či méně zkušení, patří v provozu k těm nejzranitelnějším.
Zavedeny byly i dopravní značky přímo pro cyklisty, např. vodorovná značka „Prostor pro cyklisty“, ve kterém cyklisté čekají na světelný signál „Volno; nebo příkaz určený přímo cyklistům.
Cyklista dále musí:
Přes četné (a mnohdy docela bouřlivé) diskuse o možnosti povolení určitého množství alkoholu cyklistům stále platí nulová tolerance; jak bude níže uvedeno, ani cyklista nesmí jezdit pod vlivem alkoholu či jiných návykových látek.
Řidič (motorového i nemotorového vozidla, jezdec na zvířeti) nesmí
Speciální ustanovení pro cyklisty
Kromě obecně stanovených povinností a zákazů se na cyklisty vztahují i speciální ustanovení (§ 57 a 58 zákona o silničním provozu). Připomeňme si některá z nich:
Vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty musí být označen i svislou dopravní značkou. Piktogramový koridor pro cyklisty pouze vyznačuje prostor a směr jízdy cyklistů. Řidiče motorových vozidel upozorňuje, že se na pozemní komunikaci nachází zvýšený provoz cyklistů.
Jedno z nejčastěji porušovaných pravidel.
Přechod pro chodce slouží pouze chodcům, tedy i těm, kteří vedou jízdní kolo. Povinnost ostatních řidičů vůči chodcům ale neplatí v případě, že cyklisté přechod pro chodce na kole přejíždějí, takže jsou stále v roli řidičů.
Bezpečná jízda
Samozřejmě závisí na mnoha okolnostech, které nelze dopředu ani vyjmenovat, ani popsat jazykem právních norem. Kromě znalosti a dodržování těch skutečně stanovených pravidel se často zmiňují i zásady bezpečné jízdy. Ty sice nemají právní rámec, ale pro bezproblémový pohyb v provozu docela velký význam.
Velmi důležitá je předvídavost, kterou však nezaměňujme se strachem a přesvědčením, že se určitě něco stane. Spíš uvažujme o tom, co se může stát, pokud například pojedeme příliš rychle úzkou ulicí, lemovanou vchody do domů a vjezdy do dvorů či garáží.
Počítat bychom měli i s tím, že nám řidič motorového vozidla nedá přednost v jízdě tam, kde ji podle pravidel máme.
Ochranná přilba
Povinná při jízdě na kole do 18 let. Stále více dospělých cyklistů však ochrannou přilbu používá, byť nemusí. S výjimkou některých seniorů, kteří bicykl používají spíše jako dopravní prostředek na kratší vzdálenosti a mezi nejčastější argumenty proti patří například: vždycky jsem dojel i bez helmy, jezdím pomalu, byl bych k smíchu…
Z medicínského hlediska je ochrana hlavy nesporně důležitá a vhodná, statistiky jednoznačně prokazují, že smrtelné úrazy utrpěli cyklisté v drtivé většině právě bez ochranné přilby.
V úvodu jsme zmínili rekreační cyklistiku, což může (ale nemusí) znamenat, že jsme chtěli oslovit méně zkušené cyklisty. Zkušenost je vždycky jistou výhodou, ale pořád platí, že cyklisté (více či méně zkušení)patří v silničním provozu mezi nejzranitelnější.