Není to stejné

Přechod pro chodce a místo pro přecházení. Vodorovná dopravní značka, která znázorňuje místo pro přecházení, je na rozdíl od notoricky známého přechodu pro chodce poměrně „nová“. Poprvé se objevila až ve vyhlášce č. 294/2015 Sb., která s účinností od 1. ledna 2016 nahradila vyhlášku č. 30/2001 Sb. Docela často se chodci domnívají, že vyznačené místo pro přecházení má stejný význam, jako přechod pro chodce.

Snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo musí však řidič pouze tam, kde chodci přecházejí po přechodu pro chodce.

 

Společné mají obě značky to, že

· pokud se přechod pro chodce nebo místo pro přecházení nachází ve vzdálenosti bližší než 50 metrů, musí chodec přecházet právě tam,

· přijíždí-li vozidlo s právem přednostní jízdy, nesmějí chodci vstupovat do vozovky (ani na přechod pro chodce) a pokud už tam jsou, musí neprodleně uvolnit prostor projetí těchto vozidel,

· chodci nesmějí vstupovat na vozovku (ani na přechod pro chodce) před bezprostředně se blížícím vozidlem,

· chodci musí dát přednost tramvaji.

 

Význam značky Místo pro přecházení


Vodorovná dopravní značka V 7 b Místo pro přecházení
Značka vyznačuje místo uzpůsobené pro přecházení chodců přes pozemní komunikaci.
Řidič vozidla nesmí chodce přecházejícího pozemní komunikaci v místě pro přecházení ohrozit.
Před vstupem na vozovku se chodec musí přesvědčit, zdali může vozovku přejít, aniž by ohrozil sebe nebo ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy.


Místo pro přecházení nebo přejezd pro cyklisty?


Podobnost a možná zaměnitelnost téhle dopravní značky se značkou V 8 a Přejezd pro cyklisty by neměla znamenat podstatné riziko pro bezpečnost provozu, protože ani chodec na  místě pro přecházení, ani cyklista na přejezdu pro cyklisty nemají přednost a jejich povinnosti ve vztahu k překonání vozovky jsou v podstatě stejné.

 

Ani na přechodu pro chodce!

Ačkoliv už to bylo řečeno či napsáno mnohokrát, stále ještě žijí někteří chodci v nebezpečném omylu, že na přechodu pro chodce mají jakousi „absolutní přednost“.

Nemají, protože to nejde. Fyzikální zákony není možné ani přemluvit, ani obelstít. Brzdná dráha vozidla, závislá na původní  rychlosti, reakční době řidiče, povrchu a stavu vozovky a pneumatik, je překvapivě dlouhá!

Kategorie zpráv a informací

NEJČTENĚJŠÍ ZPRÁVY

15 zemí spojilo síly proti manipulacím s tachografy!

15 zemí spojilo síly proti manipulacím s tachografy!V říjnu se Hasselt v Belgii stal centrem…

ADR Cross border Enforcement – soustředěná kontrolní akce ADR v Belgii

V termínu od 22. do 24. října 2024 probíhala na dvou místech v Belgii, v Minderhout a v Turnhout,…

Proměnu na INSID bereme vážně

Přípravy na vznik Inspekce silniční dopravy již začaly. Nejde jen o změny řady zákonů a vyhlášek,…

V kurzu jsou softwarové manipulace

Tak, jak se kontrolorům postupně daří odhalovat různé druhy podvodů s tachografy, mění svou taktiku…