ÚVOD
Články a zprávy
Zprávy
Aktuality
Telefonovat za jízdy

Telefonovat za jízdy

Znamená dopustit se přestupku, riskovat pokutu, zápis bodů do karty řidiče. Tolik administrativní aspekt. Nedostatek pozornosti (věnované něčemu jinému než řízení vozidla) ohrožuje nás samotné, ale také ostatní účastníky silničního provozu. V krajním případě můžeme zavinit nehodu s fatálním následkem. Počet nehod způsobených telefonováním, psaním zpráv nebo sledováním sociálních sítí za jízdy prokazatelně každoročně stoupá.

Každý telefonický hovor za jízdy vždy odčerpává jistou míru naší pozornosti. Mnozí se domnívají, že dokážou dělat více věcí najednou, aniž by jejich pozornost ochabla. Což je zásadní omyl, a v silničním provozu zvlášť nebezpečný už proto, že situace se může nečekaně a velmi náhle změnit. Rychlá a správná reakce probíhá v řádu vteřin. Jenže to jsme se právě dívali na displej...

Jízda poslepu:

Jedoucí vozidlo má v daném okamžiku nějakou rychlost. Jakou vzdálenost vozidlo ujede za „nepřítomnosti“ řidiče?


Z tiskové zprávy společností DEKRA CZ a.s. Mobil místo volantu: Nepozornost, která zabíjí:

Nejčastější příčinou dopravních nehod v České republice v roce 2017 bylo nevěnování se řízení (16 901 nehod). Tato příčina zahrnuje všechny aktivity odvádějící pozornost řidiče od soustředění na bezpečnou jízdu. Řadíme sem například pití, jídlo, kouření, komunikaci se spolujezdcem a v neposlední řadě aktivity spojené s užíváním mobilního telefonu.

Z údajů Policie ČR vyplývá, že v roce 2017 bylo nepozorností řidičů způsobeno 20 % dopravních nehod, při kterých zemřelo 65 osob. I v letošním roce 2018 je 20 % všech dopravních nehod způsobeno nepozorností. Od ledna do konce listopadu 2018 je to 16 004 nehod a 65 usmrcených osob.

Rozptýlenou pozornost můžeme rozdělit do 3 základních skupin:


Každý řidič ví, že je držení telefonního přístroje při řízení vozidla zakázáno, ale ne všichni se zákazem řídí. Stále častěji se v praxi setkáváme nejen s telefonováním, ale i odepisováním na SMS zprávy a aktivitou na sociálních sítích. 


Mnozí řidiči si neuvědomují, jak moc používáním mobilu za jízdy riskují. Když se při rychlosti 50 km/hod dívají 4 až 5 sekund na displej telefonu, ujedou 55 až 70 metrů téměř naslepo. Při rychlosti 130 km/hod je to až 180 metrů. Pokud by v té chvíli vstoupil do cesty chodec nebo bylo třeba zareagovat na brzdící vozidlo vpředu, nebude reakce dostatečně rychlá a vznikne nehoda,“ říká o chování řidičů Martin Bednář, který se svým týmem v preventivním programu Nehodou to začíná upozorňuje mladé řidiče mimo jiné i na nebezpečí spojené s užíváním mobilního telefonu při řízení. Za optimální délku reakční doby řidiče se považuje 1 sekunda.

Ačkoli se používání mobilu za volantem připodobňuje k jízdě s 0,8 promile alkoholu, pokuty za tento přestupek jsou proti jízdě pod vlivem velmi symbolické. Řidičům hrozí bloková pokuta maximálně do 1000 Kč a 2 body, ve výjimečných případech dojde ke správnímu řízení, kde hrozí pokuta ve výši 1500 až 2500 Kč. V Polsku a Rakousku jsou pokuty 50 Euro, na Slovensku 60 Euro, ve Francii 135 Euro. Německo pokutuje sazbou 100 až 200 Euro dle závažnosti, Velká Británie 100 liber a Itálie dokonce 160 až 650 Euro se zákazem řízení až na dva měsíce. Ministerstvo dopravy ČR zpřísnění trestů za použití mobilního telefonu při řízení již plánuje, předběžně se hovoří o dvojnásobku bodů i vyšším finančním postihu.

Lidé mají potřebu sdílet každodenní život na sociálních sítích a sledovat životy ostatních. Mnoho známých osobností a youtuberů sdílí osobní videa zachycující jejich vlastní jízdu v autě.

Rozmach chytrých telefonů a mobilního internetu svádí komunikovat i při řízení, ač je takové jednání vysoce nebezpečné, protože se zapomínáte soustředit na cestu. Nejnebezpečnější je psaní na dotykovém displeji či volení čísla – riziko nehody se zvyšuje více než 12krát,“ říká o problému dopravní specialista Martin Bednář ze společnosti DEKRA. Výrobci mobilů si rizika uvědomují, novější přístroje vybavují funkcí „nerušit při řízení“, aby řidiče zbytečně nelákalo reagovat na příchozí zprávy a hovory. I výrobci automobilů to s námi myslí dobře, hands-free systém najdete u mnoha modelů již v základní výbavě. Zde pokuta nehrozí, ale řidič je vystaven kognitivní zátěži, která může zvlášť začátečníkům ke vzniku nehody stačit. Konečné rozhodnutí máme všichni ve vlastních rukou. Bez ohledu na výši pokuty by mohla být cena za chvíli nepozornosti příliš vysoká. 


Epilog

Necelý den poté, kdy byl napsán tento článek, srazilo auto starší paní na přechodu pro chodce v pražské Ječné ulici. Nepřebíhala bez rozhlédnutí, na přechod vstoupila až poté, kdy na dvouproudé vozovce  zastavilo vozidlo v jednom jízdním pruhu. Řidič ve druhém pruhu však své vozidlo zastavit nemohl. Vůbec netušil, že se blíží k přechodu pro chodce, že vozidlo vedle něho zastavilo, že po přechodu jdou lidé. Díval se právě na mobil.

Kategorie zpráv a informací

NEJČTENĚJŠÍ ZPRÁVY

15 zemí spojilo síly proti manipulacím s tachografy!

15 zemí spojilo síly proti manipulacím s tachografy!V říjnu se Hasselt v Belgii stal centrem…

ADR Cross border Enforcement – soustředěná kontrolní akce ADR v Belgii

V termínu od 22. do 24. října 2024 probíhala na dvou místech v Belgii, v Minderhout a v Turnhout,…

Proměnu na INSID bereme vážně

Přípravy na vznik Inspekce silniční dopravy již začaly. Nejde jen o změny řady zákonů a vyhlášek,…

V kurzu jsou softwarové manipulace

Tak, jak se kontrolorům postupně daří odhalovat různé druhy podvodů s tachografy, mění svou taktiku…