Od zahájení výroby z dnešního pohledu poněkud kuriózního automobilu Trabant uplynulo v těchto dnech 61 let. V době svého vzniku však kromě opatrné kritiky sklízel i značný úspěch u motoristické veřejnosti, která příliš na vybranou neměla.
Na první část článku Východoněmecká legenda Trabant jsme od Vás dostali několik ohlasů, napsal například bývalý náčelník Horské služby České republiky, dnes poradce ředitele Horské služby, pan Rudolf Chlad:
Trabanta jsme si koupili v roce 1974 jako dopravní prostředek, jelikož jsme se v r. 1973 odstěhovali z Karlových Varů na Boží Dar. Pro, na tu dobu výborné jízdní vlastnosti (vždy jsme na Boží Dar i ve sněhové vánici dojeli), jsme zkusili s manželkou oblastní Rallye a vyhráli jsme. V roce 1977 jsme se stali s manželkou mistry ČR. A následně zase s Trábím se spolujezdcem Jirkou Kolovrátkem v roce 1980 a 1981 jsme se stali mistry tehdejšího Československa. Spolehlivost Trabanta (nedojeli jsme minimum závodů) nás v absolutním pořadí ze sta soutěžících (Škoda, Wartburg, VAZ Žiguli) vždy posunula okolo 10. místa. S Trabantem se stejným spolujezdcem jezdíme automobilové soutěže i v posledních čtyřech letech (Revivaly) a několikrát jsme se ocitli díky Trabantu „na bedně“. I když se Trabant porouchal, dalo se vše na místě opravit vázacím drátem, smetákem, výměnou svíčky, no prostě paráda.
Foto Rudolf Chlad.
Druhou částí historie Trabanta končí. Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století se vozítko dočkalo řady vylepšení. Typ Trabant Tramp z roku 1978 nebyl ve východním bloku příliš známý, byl určený především k exportu za tvrdou měnu. Nejvýraznější změnou byl přechod z dvoudobého na čtyřdobý motor, ale kvůli vleklým průtahům z důvodů převážně politických přišla tato změna příliš pozdě. V dubnu 1991 byla výroba Trabantů oficiálně ukončena.