ÚVOD
Články a zprávy
Zprávy
Aktuality
Nebezpečí, které není vidět

Nebezpečí, které není vidět

I když se v policejních statistikách dopravních nehod nevykazují nehody způsobené tzv. slepým úhlem přímo, jsou velmi časté. Problém mrtvých úhlů je spojen s příčinami „nesprávné otáčení nebo couvání“ a „jiný druh nesprávné jízdy“, které jsou v období od ledna do září 2018 zařazeny na 2. a 3. místo nejčastějších příčin a dohromady vyčísleny na více než 13 tisíc nehod,“ uvádí Martin Bednář ze společnosti DEKRA.

Z tiskové zprávy k tomuto problému:

  • Okolo vozidla se vyskytují místa, kam řidič bez pomoci asistenčních prvků nedohlédne.
  • Nejrozsáhlejší oblasti slepých úhlů se vyskytují u řidičů velkých vozidel, kamionů a autobusů.

Především řidiči kamionů a autobusů často nemají úplnou kontrolu nad oblastí těsně před a za vozidlem, ale i po stranách. Právě tam ale může být motorkář, cyklista či osobní auto, ačkoli o něm řidič nemá tušení. Účastník silničního provozu, který se pohybuje v těsné blízkosti vozidla, může řidiči zcela zmizet z výhledu.

Slepé úhly

Řeč je o tzv. slepých neboli mrtvých úhlech, tedy o místech, která řidič nevidí okolo vozidla, zejména v zrcátkách. V důsledku slepého úhlu často vznikají dopravní nehody. Řidič nemůže včas zareagovat na vozidlo nebo objekt, o jehož výskytu do poslední chvíle neví. Při couvání kamionu, kdy dochází k zalomení návěsu vůči tahači, je nebezpečí ještě vyšší. Omezený výhled bezprostředně kolem vozidla je velkým rizikem, přesto na něj mnoho řidičů nebere zřetel. 

Společnost DEKRA CZ a.s. zvyšuje povědomí o nehodách způsobených slepými úhly při svých vzdělávacích aktivitách. Lektoři na školení řidičů ukazují, kde všude se slepé úhly vyskytují i přes optimální nastavení zpětných zrcátek. Cílem je, aby si všichni účastníci silničního provozu uvědomili související nebezpečí a dokázali se pohybu v kritických místech vyvarovat. Např. v Německu si studenti škol prakticky vyzkoušeli, kde je řidiči kamionů vidí, a kde naopak ne. Poznali, že zrcátka předkládají řidiči menší nebo zkreslený obraz reality, nikoli plnohodnotný přehled. Z toho vyplývají velká rizika především pro chodce a cyklisty, kteří se pohybují v nebezpečné blízkosti.

Kde jsou kritické oblasti?

Jedná se o zóny po obou stranách vozidla, ale především v úrovni kabiny, dále těsně před vozidlem a za celou zádí vozidla. Pro zajištění bezpečnosti zvyšte pravděpodobnost, že vás ostatní řidiči nepřehlédnou, a dodržujte níže zmíněná doporučení:

  • Vyhněte se oblasti slepého úhlu. Pokud se v ní nacházíte, kontrolujte pohyb vozidla a snažte se, aby rychlost vaší jízdy nebyla stejná.
  • Chovejte se tak, abyste si byli jistí, že o vás další řidiči vědí. Navažte s řidičem oční kontakt.
  • Přestože mají větší vozidla i větší zrcátka, mají velké slepé úhly. Zásadně nezůstávejte hned za nimi nebo vedle, řidič o vás vůbec nemusí vědět.
  • Dbejte na pravidlo bezpečné vzdálenosti minimálně 2 sekundy.
  • Chodci a cyklisté by měli zůstat dostatečně daleko od boku kamionu či autobusu, aby byli vidět.

Asférická zrcátka a nové systémy

Na eliminaci rizik spojených se slepými úhly se neustále pracuje. Nové moderní automobily mohou být opatřeny systémy, které dokáží hlídat pohyb jiných účastníků silničního provozu ve slepém úhlu a řidiče upozornit. Pokud řidič nereaguje, některé systémy dokonce zasáhnou do řízení vozidla nebo zastaví vozidlo před hrozící kolizí. Na trhu existují i přídavná boční zrcátka, která rozsah klasických zrcátek zvětšují. Nová zpětná zrcátka tzv. asférická jsou zakřivená, aby v nich bylo vidět co nejvíc – nejen za vozidlo, ale i do stran. „Nejvíce ale pomůže správný postup při kontrole zrcátek, který jsme se všichni učili v autoškole, častá průběžná kontrola všech zrcátek během jízdy, věnování pozornosti okolní situaci, ale také spolupráce všech účastníků provozu,“ radí Martin Bednář, manažer preventivního projektu Nehodou to začíná.

Kategorie zpráv a informací

NEJČTENĚJŠÍ ZPRÁVY

15 zemí spojilo síly proti manipulacím s tachografy!

15 zemí spojilo síly proti manipulacím s tachografy!V říjnu se Hasselt v Belgii stal centrem…

ADR Cross border Enforcement – soustředěná kontrolní akce ADR v Belgii

V termínu od 22. do 24. října 2024 probíhala na dvou místech v Belgii, v Minderhout a v Turnhout,…

Proměnu na INSID bereme vážně

Přípravy na vznik Inspekce silniční dopravy již začaly. Nejde jen o změny řady zákonů a vyhlášek,…

V kurzu jsou softwarové manipulace

Tak, jak se kontrolorům postupně daří odhalovat různé druhy podvodů s tachografy, mění svou taktiku…