V poslední době se šíří řada dezinformací o nástupu nových tachografů a s tím spojené nutnosti výměny paměťových karet řidiče.
Ano, stále platí, že vozidla poprvé uvedená do provozu od 15. 6. 2019, pokud se na jejich řidiče vztahuje povinnost vedení záznamu, musí být vybavena digitálním tachografem II. generace, tzv. „smart tachografem“. Jedním ze základních požadavků prováděcího nařízení (EU) 2016/799 ale je, aby současné karty řidiče I. generace pracovaly s tachografy II. generace a obráceně, aby nově vydaná karta řidiče II. generace pracovala se současným digitálním tachografem I. generace.
Není tedy pravda, že bude třeba si před koupí nového vozidla, vybaveného smart tachografem, nechat vyměnit kartu řidiče za novou. Výměna funkčních a platných karet bude naopak možná pouze v případech, kdy se jejich platnost bude blížit ke konci.
Obdobně musí být kompatibilita zajištěna i u paměťových karet podniku a částečně i u karet kontrolních. Kontroloři vybavení kartami I. generace nebudou moci bezdrátově kontrolovat některé údaje z projíždějících vozidel anebo využívat některé nové funkce smart tachografu.
Poněkud odlišná situace nastane u karet dílny. Protože tyto karty slouží pro aktivaci a nastavení tachografů, bude možné nastavovat tachograf I. generace výhradně pomocí karty I. generace a tachograf II. generace pak pouze prostřednictvím karty II. generace.
Jinými slovy, pokud bude schválen a uveden na trh smart tachograf, musí být nejpozději v tu dobu vydávány karty dílny II. generace. Ostatní uživatelé karet mohou bez obav používat současné karty, aniž by to ovlivnilo způsob jejich používání v systému digitálních tachografů I. i II. generace.