Třebaže manipulace s tachografem může mít mnoho podob, jsou si kontroloři s přibývajícími případy jejich odhalení jistější a jistější.
Zpočátku se většinou jedná o běžnou silniční kontrolu prováděnou na běžných místech a v obvyklou dobu. Při důkladné kontrole všech údajů uložených v nesmazatelné paměti tachografu pak pozorný a znalý kontrolor snadno rozpozná, zda je možné, že byl tachograf nějakým nedovoleným způsobem upraven. Potom už nezbývá, než za pomoci přístrojů a vybavení zjistit, která část tachografu byla upravena a jak.
Tak tomu bylo u zatím posledního případu, kde pracovala mobilní expertní jednotka CSPSD působící v Olomouckém kraji. Po té, co byly zjištěny odchylky v elektrických parametrech systému tachografu, zbývalo už jen nedovoleně namontované zařízení nalézt a z vozidla odstranit.
Někteří dopravci a jejich řidiči jsou přesvědčeni, že pokud zařízení, které pozměňuje funkci tachografu, není v době kontroly aktivní, nemůže být identifikováno. Pokud je však kontrola provedena řádně, neplatí to. I v takovém případě je dopravce odpovědný za to, že se ve vozidle nachází zařízení, které umožňuje potlačit nebo pozměnit záznam o činnostech řidiče.
Kromě vysoké pokuty nebo obvinění ze spáchání trestného činu, může být s dopravcem zahájeno řízení o ztrátě dobré pověsti, která je jedním ze základních předpokladů pro možnost podnikání v silniční dopravě a to ve všech zemích EU.
Zakázaná manipulace s tachografem bude na silnicích existovat do té doby, dokud to bude pro dopravce i řidiče ekonomicky výhodné a dokud bude existovat možnost, že ji při silniční kontrole kontroloři neodhalí. Jakkoliv zní dnes slovní spojení „bezpečnost na silnicích“ jako klišé, týká se problém bez rozdílu všech účastníků silničního provozu. Jedno, jestli jde o řidiče kamionu, který po dvanácti hodinách řízení už téměř nevnímá okolí nebo o nic netušícího řidiče osobního auta, který se s ním v nesprávnou dobu a na nesprávném místě potká. Prostor, který sdílíme, musí být bezpečný pro všechny.