Určitě ne ojedinělé, ale přesto zajímavé zařízení bylo odhaleno při jedné ze silničních kontrol na Zlínsku. Pracovník CSPSD, jehož úkolem bylo provést některé speciální činnosti spojené s kontrolou vozidla, měl na základě údajů uložených v paměti tachografu podezření na obcházení předpisů.
Po důkladné prohlídce systému tachografu a měření jeho elektrických parametrů došel k závěru, že tachograf za určitých okolností nemusí pracovat tak, jak to vyžaduje nařízení (EU) č. 165/2014 nebo další předpisy. To se potvrdilo po vnitřní kontrole některých prvků systému. Dodatečně instalované zařízení uvnitř umožňovalo zaznamenat odpočinek, zatímco se řidič věnoval řízení.
Jak bývá u tohoto typu manipulace s tachografem obvyklé, celé zařízení se skládalo ze tří částí, z nichž každá se nacházela na jiném místě. Novým poznatkem pro kontroly ale bylo, že jedna z částí systému měla kromě manipulace tachografu co do činění s emisním systémem vozidla. U takto modifikovaného systému pak nedochází ke vstřikování přídavné složky AdBlue a vozidlo neplní předepsané emisní limity. To je poměrně silným ekonomickým motivem pro provozovatele vozidla, protože nejen odpadá doplňování AdBlue, ale jsou i nulové náklady na údržbu této části emisního systému.
Plánovaná cesta řidiče a dopravce v jedné osobě se poněkud protáhla. Pokračovat v jízdě mohl až druhý den, kdy byla provedena oprava a nové ověření tachografu a samozřejmě až poté, co byla složena stanovená kauce.