ÚVOD
Články a zprávy
Zprávy
Aktuality
Brzdná dráha vlaku

Brzdná dráha vlaku

Média informují o dalších nehodách na železničních přejezdech; na přelomu července a srpna se během 24 hodin vlak s motorovým vozidlem srazil dvakrát.

První nehoda vlaku s traktorem naštěstí neměla fatální následky, ale byla v jejím důsledku značně poškozena také železniční trať. Druhá nehoda skončila smrtí řidiče vozidla. Nepozornost, únava, spěch, sklony k riskantnímu chování? V současné době možná ke všem možným příčinám přispívá i nezvykle horké počasí.

V kolonce srážka s vlakem statistického přehledu nehod za první pololetí je zaznamenáno 70 nehod. O život při těchto nehodách přišlo osm lidí. Z různých průzkumů či anket v rámci prevence je patrné, že řidiči motorových vozidel mají velmi různou a značně zkreslenou představu o tom, jak rychle může jedoucí vlak zastavit. Jinými slovy o reálné brzdné dráze vlaku, jejíž délku ve většině případů podceňují.

Nejvyšší dovolená rychlost vlaku

Povolená rychlost je různá v závislosti na místních podmínkách, ale nejvyšší povolená rychlost vlaku v České republice je 160 km za hodinu. Pro názornější představu – vlak jedoucí touto rychlostí ujede 43 metrů za vteřinu. Nezapomínejme také na to, že rychlost přijíždějícího vlaku je velmi nesnadné odhadnout, což se může stát osudným i těm, kteří koleje (přes zákaz) přecházejí.

Stovky metrů

Brzdná dráha pak závisí na rychlosti, hmotnosti a adhezi, v každém případě se však počítá ve stovkách metrů, a to i při relativně nízké rychlosti vlakové soupravy. Nejrychlejší vlaky zastavují přibližně na vzdálenost 1 000 - 1 200 m. Do výpočtu brzdné dráhy motorového vozidla se zahrnuje i reakční doba řidiče, stejně tak je nutné v případě brzdné dráhy vlaku zohlednit i reakční čas strojvedoucího.

Navíc se vozidlo může vznítit, protože než lokomotiva skutečně dobrzdí, tlačí auto před sebou mnohdy i 300 metrů a následkem tření dojde k hoření. 



Pravidla pro přejíždění železničních přejezdů jsou stanovena (§ 28 a 29 zákona o silničním provozu). Najdete je i na těchto stránkách

https://www.cspsd.cz/732-znovu-zeleznicni-prejezd

S použitím zdroje:

https://www.rozhlas.cz/zelenavlna/motozurnal/_zprava/rychlik-k-zastaveni-potrebuje-dlouhou-vzdalenost-lehce-potom-dojde-k-nehode--1315461






































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































S použitím zdroje:

https://www.rozhlas.cz/zelenavlna/motozurnal/_zprava/rychlik-k-zastaveni-potrebuje-dlouhou-vzdalenost-lehce-potom-dojde-k-nehode--1315461

Kategorie zpráv a informací

NEJČTENĚJŠÍ ZPRÁVY

ECR v novém kabátě

O budoucnosti prosazování předpisů v silniční dopravě se diskutovalo na dvoudenním zahájení…

Karty neměníme, zůstávají v platnosti

S blížícím se koncem roku stoupá nervozita řidičů a dopravců kvůli novým podmínkám v oblasti vedení…

15 zemí spojilo síly proti manipulacím s tachografy!

15 zemí spojilo síly proti manipulacím s tachografy!V říjnu se Hasselt v Belgii stal centrem…

ADR Cross border Enforcement – soustředěná kontrolní akce ADR v Belgii

V termínu od 22. do 24. října 2024 probíhala na dvou místech v Belgii, v Minderhout a v Turnhout,…