Média informují o dalších nehodách na železničních přejezdech; na přelomu července a srpna se během 24 hodin vlak s motorovým vozidlem srazil dvakrát.
První nehoda vlaku s traktorem naštěstí neměla fatální následky, ale byla v jejím důsledku značně poškozena také železniční trať. Druhá nehoda skončila smrtí řidiče vozidla. Nepozornost, únava, spěch, sklony k riskantnímu chování? V současné době možná ke všem možným příčinám přispívá i nezvykle horké počasí.
V kolonce srážka s vlakem statistického přehledu nehod za první pololetí je zaznamenáno 70 nehod. O život při těchto nehodách přišlo osm lidí. Z různých průzkumů či anket v rámci prevence je patrné, že řidiči motorových vozidel mají velmi různou a značně zkreslenou představu o tom, jak rychle může jedoucí vlak zastavit. Jinými slovy o reálné brzdné dráze vlaku, jejíž délku ve většině případů podceňují.
Nejvyšší dovolená rychlost vlaku
Povolená rychlost je různá v závislosti na místních podmínkách, ale nejvyšší povolená rychlost vlaku v České republice je 160 km za hodinu. Pro názornější představu – vlak jedoucí touto rychlostí ujede 43 metrů za vteřinu. Nezapomínejme také na to, že rychlost přijíždějícího vlaku je velmi nesnadné odhadnout, což se může stát osudným i těm, kteří koleje (přes zákaz) přecházejí.
Stovky metrů
Brzdná dráha pak závisí na rychlosti, hmotnosti a adhezi, v každém případě se však počítá ve stovkách metrů, a to i při relativně nízké rychlosti vlakové soupravy. Nejrychlejší vlaky zastavují přibližně na vzdálenost 1 000 - 1 200 m. Do výpočtu brzdné dráhy motorového vozidla se zahrnuje i reakční doba řidiče, stejně tak je nutné v případě brzdné dráhy vlaku zohlednit i reakční čas strojvedoucího.
Navíc se vozidlo může vznítit, protože než lokomotiva skutečně dobrzdí, tlačí auto před sebou mnohdy i 300 metrů a následkem tření dojde k hoření.
Pravidla pro přejíždění železničních přejezdů jsou stanovena (§ 28 a 29 zákona o silničním provozu). Najdete je i na těchto stránkách
https://www.cspsd.cz/732-znovu-zeleznicni-prejezd
S použitím zdroje:
S použitím zdroje: