Mobilní expertní jednotka operující v Olomouckém kraji měla napilno. Během tří dnů se jí v rámci odborné podpory při kontrolách v silniční dopravě podařilo odhalit dva případy úmyslných a nedovolených zásahů do tachografu.
Specialisté z týmu pro kontrolu tachografů zjistili při prověřování činnosti těchto zařízení nedovolené úpravy v zapojení systému digitálního tachografu. Tachograf pak mohl pracovat ve dvou režimech a bylo jen na volbě řidiče, zda řízení vozidla bude jako režim řízení na kartu řidiče zaznamenán nebo bude během řízení zaznamenán odpočinek.
Přesto, že byla úprava zapojení provedena velmi důkladně, tak aby nezanechala žádnou stopu, dokázali specialisté pomocí naučených postupů a měření zjistit odchylky, které ukazovaly na nedovolenou manipulaci. Po nezbytném destruktivním otevření části tachografu bylo jisté, že se nemýlili. Vozidlo mohlo být dále používáno v silniční dopravě až po té, co bylo zařízení z vozidla odstraněno a tachograf opraven a znovu ověřen.
Podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 165/2014 je zakázána jakákoliv manipulace s tachografem, která může mít za následek falšování záznamů, jejich potlačení nebo zničení. Už pouhá přítomnost takové úpravy zapojení nebo přístroje ve vozidle je porušením zmíněného nařízení. Následky nese vždy dopravce, a pokud řidič manipulaci používá, pak i on.