Po delší odmlce se znovu diskutuje o povolení určitého množství alkoholu cyklistům a vodákům. Jaký názor má na alkohol při jízdě na kole krajský koordinátor BESIP v Ústeckém kraji Jan Pechout? Problematikou bezpečnosti silničního provozu se zabývá už dlouhá léta a zúčastnil se i televizní debaty na tohle téma.
Moc lidí nechápe, ale cyklista je podle zákona č. 361/2000 Sb. řidič, i když nemotorového vozidla. Vztahují se na něj všechna práva a povinnosti a za své jednání má plnou odpovědnost.
Myslíte si, že pokud by bylo určité množství alkoholu skutečně dovoleno, dodržovali by cyklisté striktně tuto hranici?
Jsem přesvědčený, že naše společnost ještě není tak odpovědná, aby platilo „jedno pivo a dost“. V motoristicky vyspělých zemích to funguje, u nás zatím asi ne, a z povolených dvou desítek piv, což je požadovaných 0,5 %o, by mohlo být pravděpodobně více. Čeští řidiči rádi argumentují povolením 0,5 – 0,8 %o v některých zemích, ale už nechtějí slyšet, že se nulová tolerance vztahuje třeba na mladé řidiče, řidiče profesionály a v případě dopravní nehody je požití alkoholu přitěžující okolnost.
Je známo, že alkohol už v malém množství „odpojuje“ tělo a mozek. Lidé se cítí sebejistě, ale jejich motorické schopnosti rapidně ubývají.
Na každého působí alkohol jiným způsobem, zpočátku zlepšuje náladu. Už požití dvou desítek piv zvyšuje sebedůvěru, ale ta je zrádná, cyklista snižuje pozornost a je větší pravděpodobnost zranění. To si ale neuvědomuje a s přibývající hladinou alkoholu v krvi se skutečně rapidně stav zhoršuje – prodlužují se reakce, ztrácíme prostorové vidění, odhad vzdálenosti, rychlosti apod.
Buďto jezdím, nebo piju, argumentují odpůrci alkoholu za řídítky. Co si o téhle poměrně rozumné úvaze myslíte Vy?
Říká se, že pivo desítka je pro cyklisty nejlepší „jonťák“. S tím možná i souhlasím, ale pochopitelně až v cíli cesty, nikoli v jejím průběhu během zastávek v „občerstvovacích“ stanicích. Tam je pivo bohužel velice často jedním z nejlevnějších nápojů.
Jízda „pod vlivem“ by měla být povolena například na stezkách pro chodce a cyklisty. Tam ale bývá dost rušno.
Málokdo si uvědomuje, že i cyklostezka je ve smyslu zákona pozemní komunikace a platí zde příslušné předpisy. Na cyklostezkách je velice rušno, zde se nejčastěji potkávají právě nechránění účastníci silničního provozu. Cyklostezky jsou poměrně úzké, a když si představíte např. maminku s kočárkem a dítětem na tříkolce, k tomu pes na vodítku, do toho velice širocí inlinisti s kapucí na hlavě a sluchátky v uších, spěchající cyklisté, rekreační běžci a tak zde často dochází k nebezpečným situacím. Riziko se zvyšuje i rostoucím počtem elektrokol, která jsou rychlejší a např. senioři je hůře ovládají.
Stojí za pár piv zvyšovat zranitelnost těch nejzranitelnějších?
Zdraví a život to nejcennější, co máme, měli bychom si jej patřičně vážit a podle toho se chovat. Alkohol přispívá k dobré náladě, podává se při různých společenských příležitostech, ale za volant a řídítka rozhodně nepatří.
Děkujeme za Váš čas a projevené názory.
Děkujeme za rozhovor.