Tentokrát se v historii automobilového průmyslu podíváme do kopřivnické Tatry. Automobilka se stejně jako celý průmysl v poválečné době potýkala s různými problémy, zpočátku se vyráběla osobní vozidla v podobě z let 1938 a 1939.
V již v říjnu 1947 byly představeny vozy Tatra 87 s nově zaoblenou přídí, které se pak vyráběly až do roku 1950. Nejslavnější byla stříbrná „osmička“ s otevíracím dílem střechy, s níž se Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund vydali v dubnu 1947 do Afriky a Latinské Ameriky.
Pro start v Rallye Monte Carlo postavili v Kopřivnici v roce 1949 kupé T 601 s odlehčenou hliníkovou karosérií se specificky tvarovanou zádí. Vůz se však slavné soutěže nikdy nezúčastnil.
Politickým rozhodnutím se v Kopřivnici měla vyrábět už jen nákladní a terénní vozidla. Od roku 1952 se v podstatě tajně připravoval nový výkonný a prostorný vůz, který nesl označení „Valuta“, protože hlavním argumentem pro jeho zavedení do výroby měl být lukrativní export na západní trhy.
Více v pdf: