Někteří chodci možná ještě stále věří na „absolutní přednost chodců“ na přechodech a mnohdy až příliš spoléhají na to, že řidiči vozidel je nesmějí ohrozit. Jenže tato povinnost se nevztahuje na řidiče tramvaje.
Jak už bylo mnohokrát řečeno, napsáno a zdůrazňováno, jisté povinnosti mají také chodci. Konkrétně ta, která je má chránit před střetem s tramvají, je stručná, transparentní a dokonale srozumitelná. Obsahuje jí třetí odstavec § 54 zákona o silničním provozu:
„Chodec musí dát přednost tramvaji.“
A to i na vyznačených přechodech pro chodce, které se opatřují nápisy „POZOR TRAM!
Proč má tramvaj přednost?
Především proto, že má podstatně delší brzdnou dráhu než motorové vozidlo a nemůže se vyhnout.
„Obecně se dá říct, že tramvaj potřebuje na bezpečné zastavení přibližně nejméně tolik metrů, jakou rychlostí jede. Záleží také na tom, o jaký typ tramvaje jde. Brzdnou dráhu však ovlivňuje mnoho dalších faktorů. Z rychlosti kolem 40 km/h tramvaj dokáže zastavit až na 70 metrech. Samozřejmě je sem započítána reakční doba řidiče a zatížení vozidla, které může být plné cestujících, a tím se brzdná dráha značně prodlužuje. Asi jen málokdo si dokáže představit, jak špatně tramvaj brzdí za deště. Styčná plocha je kov na kov, a když se k tomu ještě přidají nečistoty, je to skoro jako na skluzavce,“ říkají odborníci z dopravního podniku.
Od začátku letošního roku do konce dubna zemřelo při dopravních nehodách 41 chodců, což je o 12 více než ve stejném období loňského roku. Ačkoliv neznáme přesnou příčinu nedávné nehody chodců a tramvaje v centru Prahy, stála život dvou lidí.