Můžeme přezout

Období povinného užití zimních pneumatik končí podle obecné úpravy zákona o silničním provozu 31. března. Odborníci se shodují v tom, že používání zimních pneumatik v nastávajícím období není vhodné.

Datum ani předpokládané povětrnostní podmínky však nejsou rozhodující tam, kde je místní úpravou stanovena povinnost „zimní výbavy“ (příkazová dopravní značka č. C 15a).

Pod značkou může být umístěna dodatková tabulka s uvedením odlišné úpravy doby platnosti.


Dezén zimních a letních pneumatik

Minimální hloubka dezénu pneumatik je v případě těch letních 1,6 mm. Odborníci však pro bezpečnou jízdu doporučují alespoň 2 mm.

Zimní a letní běhoun pneumatik se podstatně liší. Běhoun těch zimních je rozdělen na více samostatných bloků s hustou sítí lamel pro záběr na sněhu. V dezénu letní pneumatiky je naopak více místa pro maximální odvod vody. Současně ale musí být bezpečné při vyšších rychlostech, a to jak v přímém směru, tak i při jízdě v zatáčkách.

Materiál

Důležitý je i materiál, ze kterého jsou pneumatiky vyrobeny. Optimální vlastnosti zimních pneumatik se projevují v teplotách cca od -15º C do +7º C. Naproti tomu je letní pneumatika vyrobena pro optimální pracovní teplotu cca od + 15º C do 45º C.

Proč nepoužívat zimní pneumatiky v létě?

Vlastnosti zimních pneumatik se při vyšších teplotách (na vozovce často až 50º C) mění z pozitivních na negativní.

Podle srovnávacího testu Autoklubu ČR dochází u zimních pneumatik používaných v létě k:

  • významnému prodloužení brzdné dráhy až o 45% na mokré vozovce a o 10% na suché vozovce,
  • snížení odolnosti proti podélnému aquaplaningu až o 20%, v testech příčného aquaplaningu byly naměřené hodnoty zimních pneumatik zhruba desetinové oproti letním novým pneumatikám,
  • snížení přilnavosti v zatáčkách na mokré vozovce až o 12%,
  • zvýšenému opotřebení běhounu o cca 20% oproti zimním podmínkám,
  • zhoršení stability ve vyšších rychlostech, hlavně v zatáčkách,
  • zvýšení valivého odporu a tím i spotřeby paliva (byl naměřen rozdíl i několik desetin litru na 100 km),
  • snížení komfortu jízdy díky mírně zvýšené hlučnosti.

Kategorie zpráv a informací

NEJČTENĚJŠÍ ZPRÁVY

ECR v novém kabátě

O budoucnosti prosazování předpisů v silniční dopravě se diskutovalo na dvoudenním zahájení…

Karty neměníme, zůstávají v platnosti

S blížícím se koncem roku stoupá nervozita řidičů a dopravců kvůli novým podmínkám v oblasti vedení…

15 zemí spojilo síly proti manipulacím s tachografy!

15 zemí spojilo síly proti manipulacím s tachografy!V říjnu se Hasselt v Belgii stal centrem…

ADR Cross border Enforcement – soustředěná kontrolní akce ADR v Belgii

V termínu od 22. do 24. října 2024 probíhala na dvou místech v Belgii, v Minderhout a v Turnhout,…