Ačkoliv by se mohlo zdát, že odhalení nedovolené úpravy tachografu je otázkou spíše náhody a připraveného řidiče kontrola neohrozí, pravda to není.
Pryč jsou doby, kdy bylo možné zjistit manipulace tachografu, jen když byly aktivní v době kontroly vozidla. Již několikátý případ v řadě ukazuje, že pokud je kontrola prováděna systematicky, je k dispozici potřebné vybavení a zkušený personál, vůbec nerozhoduje, jestli řidič zařízení použil nebo ne.
Dokládá to i poslední případ, který řešil specialista MEJ CSPSD operující v Libereckém kraji. Řidič při kontrole nespolupracoval, ale i tak se nakonec podařilo odhalit a následně z vozidla demontovat všechny části systému, který umožňoval přepínání tachografu do režimu odpočinku za jakékoliv situace. Rozhodně se nejednalo o podomácku sestrojené zařízení, ale o profesionální a velmi dobře fungující systém, který je montován do mnoha vozidel zahraničních ale i tuzemských dopravců.
Kromě toho, že tento dopravce o svou výhodu jezdit s vozidlem po neomezeně dlouhou dobu přišel, musel navíc zaplatit kauci ve výši 100 000 Kč, protože porušil ustanovení nařízení o tachografech v silniční dopravě zejména tím, že se ve vozidle nacházel přístroj umožňující manipulaci se záznamy.