Tak nějak by se dala nazvat kontrola v rámci odborné a metodické činnosti, kterou pravidelně provádí oddělení vzdělávání u všech mobilních expertních jednotek (MEJ).
Právě při jedné takové metodické kontrole měl pracovník zlínské mobilní expertní jednotky podezření, že řidič kontrolovaného vozidla dodržuje předepsané podmínky pro doby řízení a odpočinku ne zcela legálními postupy. Pracovník analyzoval záznamy za uplynulé období a na základě praktických zkušeností považoval za nezbytné provést důkladnou kontrolu tachografu. To se ukázalo jako opodstatněné.
Při využití měřicí techniky a dodržení předepsaných postupů pro kontrolu tachografů bylo odhaleno nelegální zařízení, díky kterému bylo možné zaznamenat dobu řízení v takové délce, která je plně v souladu s nařízením (ES) č. 561/2006 ačkoliv skutečná doba řízení mohla být libovolně dlouhá.
Zařízení bylo velmi kvalitně provedeno a zapojeno, takže běžná silniční kontrola neměla šanci možnost narušení funkce tachografu odhalit. Opět se ukazuje, že dobrého kontrolora nedělá jen dobré vybavení, ale také odborné znalosti a praktické zkušenosti.
Systém tachografu byl uveden do původního stavu a dílna pro ověřování tachografů provedla jeho ověření. Po zaplacení kauce v maximální možné výši mohl řidič pokračovat v řízení. Tentokrát už ale pouze v takové délce, která je podle nařízení o dobách řízení a odpočinku přípustná.
Pracovník MEJ CSPSD při metodické kontrole určitě obstál. Na jedničku!