Zkušební komisaři, kteří se na konci letošního listopadu zúčastnili povinného zdokonalovacího školení ve školicím středisku Centra služeb pro silniční dopravu, měli mimořádnou příležitost seznámit se s nejmodernějšími asistenčními prvky vozidel. A to přímo na zapůjčené návěsové soupravě Mercedes-Benz Actros Euro VI, vybavené všemi elektronickými pomocníky s návěsem Schmitz-Cargobull.
Mezi nejzajímavější použité asistenční prvky patří například ACC (Adaptive Cruise Control) – adaptivní tempomat, který rozezná vozidla jedoucí vpředu, dokáže vypočítat jejich rychlost a udržovat bezpečnou vzdálenost. Další systém, prediktivní tempomat (PCC), určuje ideální rychlost, a prediktivní řazení zvolí ideální převodový stupeň.
Před neúmyslným vyjetím z jízdního pruhu varuje systém (LDWS) a má zabránit relativně častým dopravním nehodám, spojeným s opuštěním vozovky. Nouzový brzdový systém AEBS průběžně měří dostatek místa pro zabránění střetu s vozidlem, jedoucím vpředu. Při překročení kritické vzdálenosti je řidič upozorněn optickou výstrahou a zvukovým signálem. Pokud nereaguje, aktivuje se AEBS a vozidlo sníží rychlost.
V rámci zdokonalovacího školení se zkušební komisaři seznámili s těmito prvky i při praktické jízdě. Na učebně se pak diskutovalo o současném i předpokládaném vývoji těchto asistenčních prvků pro větší bezpečnost silniční dopravy.
(S přispěním Petra Malinského, vedoucího školicího střediska CSPSD).