Mlha nebo nízká oblačnost často provází podzimní období a mnohdy způsobí sníženou viditelnost po celý den. Zvýšené nebezpečí hrozí nejen chodcům. Špatná viditelnost a brzká tma klade zvýšené nároky na zrak řidičů motorových vozidel a zejména starší řidiči by neměli kontrolu zraku podceňovat. Stav všech smyslových orgánů je samozřejmě individuální a souvisí s mnoha dalšími faktory, ale dlouhodobé výzkumy potvrzují jisté věkově podmíněné deficity, které se objevují nebo výrazně zhoršují v nepříznivých fyzikálních podmínkách.
V nedostatečném osvětlení nebo při oslnění klesá citlivost pro kontrast.
Snížená elasticita čočky snižuje schopnost akomodace a oko potřebuje k ostrému zobrazení fixovaného předmětu pomstně více času, např. při sledu pohledů „vozovka-tachometr- vozovka“ je u osob starších 65 let čtyřnásobně delší doba než u lidí pod 40 let.
Zvyšuje se citlivost k oslnění a hlavně následná doba adaptace, v některých případech se objevuje chybné vnímání barev.
K normálním věkově podmíněným změnám se mohou přidávat onemocnění očí, například glaukomy, které postihují sítnici a omezují centrální zrakové vnímání nebo zákal čočky, který začíná již kolem 40 let věku, ale ve vyšším věku postupuje výrazněji.
Kontrola zraku je samozřejmostí při pravidelných lékařských prohlídkách. Podle zákona o silničním provozu se jim držitelé řidičského oprávnění podrobí „nejdříve šest měsíců před dovršením 65 a 68 let věku a nejpozději v den dovršení stanoveného věku, po dovršení 68 let věku pak každé dva roky“.
Pokud i v mezidobí mezi povinnými lékařskými prohlídkami dochází ke zhoršení zrakových schopností, je důležité lékaře navštívit. Obavy ze ztráty zdravotní způsobilosti pro řízení nejsou na místě. Oční vady lze většinou korigovat a onemocnění účinně léčit.