Snaha o ovlivnění funkce tachografu dopravci nebo řidiči není nijak výjimečná událost. Svědčí o tom fakt, že nalezení nedovolených úprav zapojení systému tachografu bývá při důkladné silniční kontrole celkem běžné.
Mohlo by se zdát, že počet odhalených manipulací ukazuje na trend v jejich častějším používání. Ve skutečnosti jde ale spíše o nalezení postupů a získání potřebných znalostí a vybavení, bez kterých se žádná kvalitní kontrola nemůže obejít. V minulosti byly nedovolené manipulace odhalovány téměř výhradně ve vozidlech, kde byly v době prováděné kontroly tzv. aktivní – tedy právě v tu dobu umožnily řidičovi během řízení zaznamenat dobu odpočinku. V provozu je ale množství vozidel, kde proběhla úprava zapojení systému tachografu, ale zařízení je využíváno jen omezeně a pouze v „bezpečnou dobu“ nebo na „bezpečném místě“.
Díky novým znalostem a vybavení mohou pracovníci CSPSD s jistotou odhalit i ty manipulace, které jsou laikem i mnohými specializovanými servisy neidentifikovatelné.
Ke dvěma takovým odhalením na Královéhradecku a Liberecku dospěli pracovníci CSPSD v minulém týdnu. V obou případech nebylo možné prokázat používání zařízení samotnému řidiči, v každém případě se ale jedná o jedno z nejzávažnějších porušení dopravce. Nařízení (EU) č. 165/2014 totiž zakazuje pouhou přítomnost zařízení, které by umožňovalo manipulaci s tachografem, ve vozidle. Podle platné legislativy hrozí takovému dopravci zahájení řízení pro ztrátu dobré pověsti, která je jinak nezbytnou podmínkou k podnikání v silniční dopravě.
Nalezená zařízení byla, včetně součástí tachografu, Policií České republiky zadržena a budou dále použita jako důkazní prostředky při vedení správního řízení.