Podle dopravních expertů nepředstavuje jízda tunelem větší nebezpečí než jízda po běžné pozemní komunikaci. Někteří z nás pociťují nepříjemné až úzkostné pocity z uzavřeného a stísněného prostoru, ale každého řidiče může v tunelu překvapit porucha vozidla nebo se stane účastníkem nehody.
Zastavení a stání je obecnou úpravou zákona o silničním provozu v tunelu zakázáno. V popsaných případech však bude zastavení vozidla nezávislé na vůli řidiče. Pro takový případ ukládá zákon č. 361/2000 Sb. řidičům některé povinnosti.
Jsou obsaženy v § 46 citovaného zákona:
§ 46
Zastavení vozidla v tunelu
(1) Dojde-li při jízdě vozidla v tunelu k poruše vozidla, pro kterou se toto vozidlo stalo nepojízdným, nebo dojde-li k dopravní nehodě, je řidič povinen neprodleně
a) vypnout motor, a je-li k vytápění vozidla použito nezávislého topení, vypnout i toto topení,
b) učinit vhodná opatření, aby nebyla ohrožena bezpečnost provozu na pozemních komunikacích v tunelu; vyžadují-li to okolnosti, je oprávněn zastavovat jiná vozidla,
c) oznámit zastavení vozidla nebo stání vozidla policii nebo osobě vykonávající dohled nad provozem tunelu.
(2) V případech uvedených v odstavci 1 nesmí řidič ani přepravovaná osoba kouřit nebo zacházet s otevřeným ohněm.
(3) Přepravované osoby ve vozidle jsou v případech uvedených v odstavci 1 povinny vozidlo opustit a soustředit se do míst k tomu určených, popřípadě opustit tunel.
Vozidlo musí být rovněž označeno jako překážka provozu.
A ještě poznámka k osvětlení vozidla:
Před vjezdem do tunelu zapneme potkávací světla. I sebelépe osvětlený tunel je třeba považovat za místo se sníženou viditelností. Vozidlo musí být dostatečně osvětleno nejen vpředu, ale i vzadu. Světla pro denní svícení proto rozhodně nepostačí.