Páteční ráno bylo nepříjemným překvapením nejméně pro dva řidiče a jejich zaměstnavatele. Specialisté na kontrolu tachografů ze Zlína a Liberce identifikovali v přibližně stejnou dobu v obou případech takové změny v zapojení, které umožňovaly ovlivnit zabezpečenou datovou komunikaci mezi snímačem pohybu a jednotkou vozidla.
Modifikace v zapojení umožňovaly v podstatě nepřetržité řízení vozidla a bylo jen na řidiči, aby rozhodl, kterou dobu řízení bude mít na kartě řidiče a v samotném tachografu zaznamenánu a kterou ne. Detekce takových nedovolených změn je možná pouze pomocí speciálního diagnostického zařízení. To je naštěstí výbavou zhruba poloviny mobilních expertních jednotek CSPSD. Ani sebelepší zařízení ale nedokáže nahradit znalosti a praktické zkušenosti vybraných pracovníků MEJ CSPSD, kteří se na pravidelných doškolovacích seminářích odhalováním manipulací s tachografy zabývají.
Výměna znalostí a zkušeností neprobíhá pouze na úrovni CSPSD, ale velmi často také mezi zahraničními inspektory při společných kontrolách nebo v mezinárodních odborných vzdělávacích programech.
Podvody v zaznamenávání dob řízení a odpočinku se nevyhýbají žádnému členskému státu EU a i když jdou pokuty pro řidiče a jejich zaměstnavatele do výše mnoha tisíc EUR, jsou manipulace s tachografem pro silniční dopravu stále vážným celoevropským problémem.