Při opravách vozidel dochází občas, zejména při zásahu v oblasti převodovky a spojky, k porušení úřední značky (plomby) na snímači tachografu. Protože nařízení (EU) 165/2014 takovou možnost připouští, měla Komise vypracovat formulář, který by sloužil jako čestné prohlášení udávající důvody pro odstranění plomby.
Prováděcím nařízením komise (EU) 2017/548 byl zveřejněn jednotný formulář, který obsahuje několik povinných položek. Pokud mají být důvody pro odstranění plomby uznány, musí být formulář vyplněn v celém rozsahu, včetně podpisu řidiče a pracovníka dílny, doplněné o razítko dílny.
Po odstranění plomby je řidič povinen mít u sebe originál prohlášení, orazítkovaná kopie zůstává uložena v dílně, která odstranění provedla. Plomba musí být nahrazena bez zbytečného prodlení, nejpozději však sedm dnů po jejím odstranění.
Upozornění: povolené odstranění plomby se týká pouze snímače umístěného na převodovce, případně propojovacího kabelu. K odstranění jiné plomby tachografu není pracovník opravárenské dílny oprávněn!
Bez řádně vyplněného prohlášení nelze odstranění plomby při silničních kontrolách tolerovat, tachograf je v takových případech považován za neověřené zařízení, na kterém není možné vést záznam o dobách řízení a odpočinku. Pokud bude probíhat silniční doprava, která spadá pod nařízení (ES) 561/2006, bez řádně ověřeného tachografu dopouští se řidič přestupku z důvodu nevedení záznamu stanoveným způsobem. Dopravce, který za vedení záznamu odpovídá, pak správního deliktu.
Smyslem formuláře není legalizace jízdy vozidla s nezaplombovaným tachografem, ale umožnění dojetí z místa, kde bylo vozidlo opravováno, do místa, kde bude provedeno jeho nové ověření (autorizované metrologické středisko).
Prováděcí nařízení (EU) 2017/548 vstupuje v platnost dvacátým dnem po zveřejnění v Úředním věstníku Evropské unie, tedy dnem 12. 4. 2017.