Hned první pracovní den nového roku připravil řidičům ztížené podmínky v podobě hustého a místy i vydatného sněžení. Právě v takové situaci je nutné přizpůsobit rychlost a způsob jízdy stavu vozovky a povětrnostním podmínkám. Řidič by měl jet takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled. Přitom nesmíme zapomínat na to, že brzdná dráha se výrazně prodlužuje:
Brzdnou dráhu prodlužuje i použití letních pneumatik:
Snížená viditelnost vyžaduje správné osvětlení vozidla. Zákon o silničním provozu, § 32 odst. 2 a 4:
(2) Vozidlo musí mít za jízdy při snížené viditelnosti rozsvícena obrysová a potkávací nebo dálková světla, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu.
Snížená viditelnost je definována v § 2 písm. ff) jako situace, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu.
A co mlhová světla?
(4) Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.
Užití zadních světel do mlhy na vozidle, které jimi je vybaveno, je na rozdíl od dřívější právní úpravy při jízdě za mlhy, sněžení a hustého deště povinné. Přitom se nezohledňuje, nakolik je viditelnost snížena, případně jaká je skutečná dohledná vzdálenost. Není zohledněno ani to, že užití zadních světel do mlhy může být v některých případech nevhodné, když by mohlo dojít k oslnění ostatních účastníků provozu. Rovněž se nestanovuje zvláštní omezení nejvyšší dovolené rychlosti při jízdě s užitím světel do mlhy, jako to plyne například z německé právní úpravy. Je proto nutné vyjít z obecné právní úpravy, kde je v této souvislosti zvlášť významné ustanovení § 18 odst. 1.
Přední světla do mlhy lze užít pouze v případech, kdy je řidič povinen užít zadní světla do mlhy. Platí tedy, že svítit předními světly do mlhy je možné pouze v případě, že jsou současně užita také zadní světla do mlhy. Užití předních světel do mlhy však není povinné (BUŠTA, P., KNĚŽÍNEK, J.: Praha 2016, s. 85).
A ještě poslední podmínka správného osvětlení:
(5) Činná plocha světel nesmí být zakryta nebo nadměrně znečištěna.
Několik tipů pro jízdu v zimních podmínkách jsme převzali z:
http://www.ibesip.cz/cz/ridic/bezpecne-rizeni-vozi...
Pár tipů: