V předposledním zářiovém týdnu se sešli kontroloři ze Slovenska, Maďarska, Polska a České republiky při dvoudenní kontrole v žilinském regionu.
Slovenský Národný inšpektorát práce (NIP) zorganizoval společnou kontrolu, probíhající současně na dvou kontrolních stanovištích. Při ní si kontroloři zúčastněných zemí porovnávali postupy při kontrolách v silniční dopravě a diskutovali o výši a účinnosti ukládaných sankcí v případě zjištěných porušení.
Kromě základní kontroly dob řízení a odpočinku byla velká pozornost věnována odhalování manipulací s tachografy a také poměrně mladé „disciplíně“ – elektronickému ovlivnění emisního systému vozidla.
Majitelé dopravních společností, ve snaze snížit za každou cenu náklady na provoz vozidel, zasahují často nedovoleným způsobem do činnosti řídicí jednotky vozidla. To pak neplní předepsané emisní limity a kromě negativního vlivu na životní prostředí, má zásah co do činění i se zneužitím daňového zvýhodnění nebo podvodem v oblasti výběru mýta.
Zkontrolováno bylo celkem 51 vozidel a 931 pracovních dnů řidičů. Z celkového počtu 37 porušení se jich pět týkalo manipulace s tachografem. Na místě udělili inspektoři NIP pokutu 19 řidičům.
Po závěrečném vyhodnocení a shrnutí výsledků kontrol si inspektoři vyměnili pracovní kontakty pro následnou spolupráci. Společné silniční kontroly jsou nedílnou součástí procesu harmonizace podmínek v silniční dopravě a jsou běžné a pravidelné ve všech členských zemích EU.
videoreportáž zde (18:55):