Další tragická nehoda na železničním přejezdu ve východních Čechách znovu připomíná, že mnozí řidiči stále podceňují nebezpečí těchto přejezdů. Srážka osobního vozidla s vlakem v neděli 3. července si vyžádala dva mrtvé. Přesto, že jsme o pravidlech přejíždění železničních přejezdů již informovali, znovu si zopakujme základní ustanovení zákona o silničním provozu.
Novela zákona, účinná od 20. února letošního roku, zpřísnila sankci za přestupek podle § 125 odst. 1, písm. f) bodu 9:
Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že v provozu na pozemních komunikacích
(…)
9. v rozporu s § 29 odst. 1 vjíždí na železniční přejezd v případech, kdy je to zakázáno.
Za tento přestupek se uloží pokuta od 2 500 Kč do 5 000 Kč a zákaz činnosti od jednoho měsíce do šesti měsíců.
Co přesně obsahuje § 29 odst. 1?
(1) Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd,
a) je-li dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,
b) je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení,
c) sklápějí-li se, jsou-li sklopeny nebo zdvihají-li se závory,
d) je-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,
e) dává-li znamení k zastavení vozidla zaměstnanec dráhy kroužením červeným nebo žlutým praporkem a za snížené viditelnosti kroužením červeným světlem,
f) nedovoluje-li situace za železničním přejezdem jeho bezpečné přejetí a pokračování v jízdě.
Uvádí se výčet případů (situací), kdy je zakázáno na železniční přejezd vjíždět. Kromě toho, že jde především o zajištění bezpečného a bezkolizního přejíždění, je tímto ustanovením naplněna zákonná úprava přednosti provozu dráhy před silničním provozem na železničních přejezdech.