Kvalitní vzdělávání odborníků, podílejících se na provádění silničních kontrol osobní a nákladní dopravy, je základem dobře provedené práce. Se stejným požadavkem přichází navíc nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 165/2014 s účinností od 2.3.2016.
Podle článku 39 tohoto nařízení musí členské státy zajistit odborná školení kontrolorů. O požadavcích na vzdělávání musí v blízké době informovat Komisi, která upřesní obsah počáteční a průběžné přípravy včetně školení o metodách pro cílené kontroly a odhalování manipulačních přístrojů a podvodů.
V druhé polovině února absolvovali pracovníci MEJ CSPSD, zařazení do pracovní skupiny „Tachogroup“ (TG), v pořadí druhý dvoudenní seminář.
Tentokrát byla nosným tématem důkladná kontrola tachografů prostřednictvím speciálního programu pro analýzu dat. Jako lektoři vystupovali odborníci z Polska, kteří mají v členských státech EU dobré jméno. Přednášeli již kontrolorům v zemích, jako jsou Velká Británie (DVSA), Německo (BAG) nebo Nizozemí (ILenT).
Účastníkům se dostalo komplexního školení k využití programu, nezbytného pro účinné odhalování podvodů při vedení záznamů o dobách řízení a odpočinku v silniční dopravě, s mnoha praktickými příklady a ukázkami. Centrum služeb pro silniční dopravu v současné době program dočasně používá a v průběhu dubna vyhodnotí jeho vhodnost pro využití při silničních kontrolách.
Podle předběžných informací uživatelů jde o velmi účinný nástroj pro odhalování manipulací s tachografy, který bude v budoucnosti nacházet stále větší uplatnění při kontrolách v silniční dopravě. Přesvědčivým argumentem je i to, že v současné době je program využíván kontrolory v jedenácti členských zemích EU.
Další část odborného vzdělávání TG je plánována na druhou polovinu tohoto roku, kde bychom se měli zabývat novými, technicky náročnými zásahy do činnosti systému digitálního tachografu.