Vozidla, která svým nákladem překračují povolenou hmotnost včetně 3% tolerance, značně devastují naše pozemní komunikace, jsou nebezpečná a mají zhoršené dynamické vlastnosti. Většinou jsou to vozidla přepravující stavební hmoty, sypké substráty nebo dřevo či podobné komodity.
Kontrolní vážení se provádí podle zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích (§ 38a) dvěma způsoby – vysokorychlostní vážení nepřenosnými vahami a nízkorychlostní vážení.
Takové vážení vozidel provádějí také mobilní expertní jednotky Centra služeb pro silniční dopravu ve spolupráci s Policií ČR nebo celní správou pomocí přenosných vah.
V loňském roce tak bylo zváženo celkem 1 867 vozidel, z nichž 925 nevyhovělo stanoveným parametrům, což je 49,54 %. Z dlouhodobějších statistik CSPSD vyplývá, že procento přetížených vozidel z celkem kontrolovaných a vážených je za posledních pět let nejvyšší (např. v roce 2010 to bylo 33,64 %, v roce 2012 celkem 41,73 %).Jsou však přetížení skutečně tak závažná?
Pro ilustraci uvádíme výmluvný příklad toho, o jaké hodnoty se může při běžné silniční kontrole v jediném dni jednat:
Kontrolu vozidel prováděli pracovníci mobilní expertní jednotky v Karlových Varech ve spolupráci s Policií ČR. Zpráva o průběhu silniční kontroly a výsledcích také na http://redir.netcentrum.cz/?noaudit&url=http%3A%2F...
Základní informace o nízkorychlostním vážení na: http://www.cspsd.cz/storage/files/vazeni.pdf