Přeprava nebezpečných věcí má svá pravidla, jejichž porušování činí tuto práci skutečně velmi nebezpečnou. Řidič vozidla v režimu ADR ovlivněný návykovou látkou? Ano, bohužel i taková skutečnost byla zjištěna v rámci týdenní společné akce kontrolních složek Spolkové republiky Německa, Polska a České republiky ve dnech 6. – 10. října 2014 v teritoriu Plzeňského kraje.
Centrum služeb pro silniční dopravu s účinnou podporou a úzkou spoluprácí Krajského ředitelství PČR Plzeňského kraje pozvalo na území České republiky ke společné specializované kontrolní činnosti 6 inspektorů německého BAG a 4 inspektory polské ITD.
Kontrolní činnost byla specificky zaměřena na dodržování podmínek pro přepravu nebezpečných věcí po silnici. Některá kontrolní stanoviště jako nezávislí pozorovatelé navštívili i zástupci sdružení dopravců ČR ze společnosti ČESMAD Bohemia.
Společné kontrolní a expertní působení českých specialistů na problematiku silniční nákladní dopravy a inspektorů sousedních států nevyznělo pro řidiče vozidel, jedoucích v režimu ADR a pro dopravce, zabývající se přepravou nebezpečných nákladů a ani pro odesilatele nebezpečného zboží nijak lichotivě. Nejčastější závady:
Pochybení byla zjišťována napříč celým spektrem kontrolovaných vozidel a bez ohledu na stát registrace vozidla.
Krom již tradičně zjišťovaných případů provozování cisternových vozidel ADR, registrovaných na území České republiky, na obnovených pneumatikách, se v rámci probíhajících kontrol objevil zcela nový fenomén. Kontrolou byly odhaleny případy, kdy vozidlo přepravující nebezpečný náklad v cisterně bylo provozováno evidentně na nových pneumatikách. Ty však nebyly opatřeny schvalovací homologační značkou. Co taková pneumatika vlastně umí a co vydrží … ?
Patrně nejzávažnějších přestupků se dopustil řidič vozidla s českou registrační značkou. Vozidlo, technicky patřící do kategorie N2, bylo označeno jako jedoucí v režimu ADR a nebezpečný náklad z Německa do Čech skutečně převáželo. Výsledek kontroly:
A finále?
Řidič – pozitivní test na omamné a návykové látky.
Závěr kontroly tohoto vozidla? Vozidlo vjelo na území České republiky v prostoru bývalého hraničního přechodu Waidhaus – Rozvadov, v místě kde se německá dálnice A6 mění v českou dálnici D5. Bylo odkloněno z trasy a po cca 800 m jízdy byla jeho další jízda ukončena. Vozidlo bylo odstaveno a řidiči byl okamžitě vysloven zákaz další jízdy. Navíc byl řidič přítomnou hlídkou PČR deportován do Plzně k provedení dalších úkonů.
Nelichotivý obrázek, nicméně pravdivý a nezinscenovaný. Společné působení tří mobilních expertních jednotek CSPSD, šesti inspektorů BAG a čtyř inspektorů ITD s efektivní podporou a součinností příslušníků služby dopravní policie přineslo své ovoce. Navíc zcela jasně ukázalo prospěšnost organizování obdobných specializovaných akcí.
Děkujeme, kolegové.