Zastavovací terč a pokyn policisty k odbočení na kontrolní místo nevidí řidiči rádi. Tím méně ti, kteří řídí kamion nebo autobus. Kontrola těchto užitkových vozidel je totiž poněkud rozsáhlejší a podrobnější, než kontrola osobního vozidla.
Na kontrolním stanovišti v Malé Skále je i vozidlo s nápisem Centrum služeb pro silniční dopravu. Tato organizace Ministerstva dopravy provozuje 15 mobilních expertních jednotek (MEJ), jejichž pracovníci jsou odborníky v oblastech sociálních předpisů, přepravy nebezpečných věcí v režimu ADR, technického stavu vozidel, váhy a rozměrů vozidel, uložení a upevnění nákladu.
Jak probíhá běžný pracovní den mobilní expertní jednotky Centra služeb pro silniční dopravu v Libereckém kraji? Páteční dopoledne na kontrolním stanovišti Malá Skála začíná obvyklou přípravou technického vybavení. Přítomná je samozřejmě Policie České republiky, jejíž příslušník je oprávněn zastavovat vozidla a řešit případné závady a přestupky. Z pohledu pouhého pozorovatele se může kontrolní činnost jevit poněkud jednotvárně. Proto jsme vedoucímu MEJ Libereckého kraje, panu Bc. Pavlu Hessovi, položili několika otázek a požádali ho o přiblížení a alespoň částečné objasnění této problematiky:
Pane Hessi, zjistili jste u dnes již zkontrolovaných vozidel nějaké závady?
V nákladovém prostoru jednoho vozidla měl řidič naloženy kanystry a sudy s nebezpečnými látkami, podléhajícími přepravě dle mezinárodní dohody ADR. Tento náklad si řádně nezajistil proti pohybu a v průběhu přepravy mohlo dojít k poškození obalů a úniku látek mimo vozidlo. Kontrolou technického stavu vozidla jsem zjistil několik závad.
Kontrolujete tedy také technický stav vozidel. Nemohou řidiči namítat, že přece nejste stanice technické kontroly?
K této situaci doposud nedošlo, řidiči si na nás už zvykli. Kdyby přeci jen, většina z nás se může prokázat osvědčením technika STK.
Jaké závady v technickém stavu nacházíte nejčastěji a jaké považujete za nejzávažnější z hlediska bezpečnosti silničního provozu?
Nejčastějšími závadami jsou úniky provozních médií, závady v osvětlení, svítící ozdobné prvky nepovolených barev, montáž většího počtu světlometů než povoluje legislativa, uložení různých předmětů na palubní desce vozidla – plyšové hračky, laptopy, přihrádky na písemnosti, vyskytuje se jich samozřejmě mnohem více. Mezi nejzávažnější závady dle mého pohledu patří závady v systému řízení vozidla, v brzdovém systému, popraskané brzdové kotouče, hadice a potrubí, dále poškozené pneumatiky, závady ve spojení rámu a karoserie, koroze a praskliny.
Velké problémy může způsobit špatně nebo nedostatečně upevněný náklad, nejenom ten, který se týká přepravy nebezpečných látek. Setkáváte se s touto závadou často?
Problematika nedostatečně nebo nijak zajištěného nákladu je velmi častá. Mnohdy slyšíme: To se nehne. Přitom díky nedostatečně nebo vůbec zajištěnému nákladu bylo dokumentováno mnoho závažných dopravních nehod s nemalými škodami.
Nedodržování bezpečnostních přestávek a povinných odpočinků může vyústit ve velmi závažné nehody. Jaká je situace v této oblasti?
S nedodržováním bezpečnostních přestávek a povinných odpočinků je to jako na houpačce.Vyskytnou se období, kdy není shledáno žádné porušení v režimu řidičů. Ovšem téměř pravidelně potom nastane období, kdy je tomu přesně naopak. Oboje platí jak pro naše, tak i pro zahraniční řidiče.
Pracujete v mobilní jednotce již poměrně dlouho. Jak byste hodnotil současnou situaci? Zlepšuje se technický stav vozidel nebo povědomí dopravců a řidičů o platné legislativě, či je tomu naopak?
Hodnotit současnou situaci mohu pouze v Libereckém kraji. Technický stav vozidel, dle mého, delší dobu stagnuje na stejné úrovni. Je přímo závislý na péči majitele a zde jsou mnohdy propastné rozdíly. Povědomí řidičů o platné legislativě sice nějaké existuje, ale při řešení jakýchkoliv problémů slyšíme – na školení nám říkali…, takže získat alespoň minimální náhled na jejich legislativní přehled nemá vypovídající hodnotu.
Z vyjádření vedoucího MEJ Libereckého kraje je zřejmé, že zjištěné závady mohou být opravdu velmi nebezpečné pro samotné řidiče, ostatní účastníky silničního provozu i životní prostředí. Silniční kontrola, která odhalí například popisované závady v řízení vozidla nebo v brzdovém systému, může zabránit velmi závažným následkům. Mnohem závažnějším, než je pokuta, která neodvratně následuje…