Ne, není! Ačkoliv odklad uvádějí některé zájmové organizace jako jistou věc, rozhodně se dopravcům vyplatí opatrnost, a hlavně co nejrychlejší náprava stavu.
V předvánočním čase zjistili dopravci v EU, jichž se týká povinná náhrada tachografů za smart tachografy druhé verze (G2V2), že výměnu kvůli kapacitě dílen nemohou do konce roku 2024 stihnout. Proto se vyvíjel tlak na Evropskou komisi, aby termín povinné výměny posunula, což je bohužel v tak krátké době legislativně neproveditelné.
Výbor pro dopravu dospěl nakonec 18.12. 2024 k vydání doporučení kontrolním entitám zemí EU, aby dočasně tolerovaly analogové a klasické digitální tachografy v mezinárodním provozu, a to do konce února 2025.
V dokumentu se uvádí, že by kontrolní orgány měly v této době v oblasti kontroly tachografů spíše informovat a upozorňovat než ukládat pokuty.
Nutno dodat, že jde skutečně pouze o nezávazné doporučení a neexistuje záruka, že se jím budou všichni kontroloři ve všech zemích řídit.
Povinnost výměny tachografů rozhodně není nová. Změna nařízení byla zveřejněna v Úředním věstníku EU již v roce 2020 a od srpna roku 2023 byly k dispozici tachografy odpovídající novým podmínkám. Po jejich počátečním nedostatku na trhu se během první poloviny roku 2023 situace stabilizovala a nebyl důvod náhradu odkládat.
Pro zajištění plnění předepsaných podmínek a pro hladký a bezproblémový průběh silničních kontrol proto doporučujeme zajistit náhradu nevyhovujících tachografů v co možná nejbližší době.