S blížícím se koncem roku stoupá nervozita řidičů a dopravců kvůli novým podmínkám v oblasti vedení povinných záznamů o dobách řízení, odpočinku a přestávek.
Kromě toho, že každý dopravce, který bude od 31. 12. 2024 provozovat vozidlo na území jiného státu EU, než je země registrace, musí nahradit digitální tachograf nebo analogový tachograf smart tachografem druhé verze (G2V2), máme ještě malý problém v dokládání činností řidiče.
Namísto současných 28 dní zpětného dokládání činnosti, musí řidiči při silniční kontrole od výše uvedeného data dokládat 56 dní. Nejde o jiný přístup v trestání řidičů nebo dopravců, jde o to, že Balíček mobility I už dříve představil změny legislativy takového rázu, že je nezbytná nejen kontrola delšího časového období, ale také získání informací o času a místě překročení hranic členských zemí nebo o provedené nakládce a vykládce.
Před účinností Balíčku mobility I musel kontrolor, v případě kontroly dodržování týdenní doby odpočinku, sledovat události v kterýchkoliv dvou po sobě jdoucích týdnech. To mu doložené záznamy za 28 dní s přehledem poskytly. Nově ale musí kontrolor v některých případech sledovat průběžně kterékoliv 4 týdny jdoucí po sobě. Proto 56 dnů, pro posouzení dodržení podmínek pro čerpání týdenních odpočinků před 4 týdny je nutno vidět ještě nejméně 3 předchozí kalendářní týdny.
V současné době máme v ČR v oběhu velké množství karet řidičů (vydány před 17.7. 2023), které umožňují spolehlivý záznam údajů pouze za 28 dnů. Ačkoliv zaznamenané činnosti řidiče mohou být viditelné i za mnohem delší období, část paměti karty, kde jsou zaznamenávány symboly země začátku a konce pracovní doby nebo například režim OUT, může být po 28 dnech přemazána zápisem nových údajů. Kde jsou potom záznamy, které má kontrolor požadovat?
Legislativa EU nenařizuje členským státům, aby zavedly povinnou předčasnou výměnu karet, na druhou stranu to s ohledem na povinnost plnění nových podmínek uvádí jako volitelnou možnost. Česká republika a ani mnohé jiné členské země EU však z důvodu časové tísně a velké finanční zátěže k povinné výměně nepřistoupily.
Pokud by si chtěl řidič kartu vyměnit na vlastní náklady, neuspěje. Obnova karty je možná pouze tehdy, jestliže si o ni řidič požádá ne dříve než dva měsíce před koncem její platnosti. Karty, které tak mohou být platné ještě necelé 4 roky je možné vyměnit pouze formou náhrady za ztracenou nebo odcizenou kartu nebo v případě její reklamace.
Řidiči se obávají silničních kontrol zejména v zahraničí, protože pravděpodobně nebudou schopni doložit požadované období svými záznamy uloženými na kartě. Podobně nekomfortní situace může nastat v případě záznamů o překročení hranic. Pokud je vozidlo vybaveno G2V2 tachografem, pak řidič nemá povinnost provádět záznam ručně. Pokud ale současně nemá kartu G2V2, pak se na jeho kartu takový záznam neprovede. Výjimku tvoří jen tachograf Stoneridge, který v případě, že zjistí přítomnost karty G2V1 provede automatický záznam země začátku pracovní doby, jako by řidič provedl zadání překročení hranic ručně.
Výbor pro dopravu Evropské komise, DG MOVE obdržel žádost o stanovisko, jakým způsobem mají kontroloři od 31. 12. 2024 postupovat. Prozatím máme k dispozici jen nezávazné vysvětlení, které doporučuje, aby kromě karty G2V1 dokládali řidiči své činnosti například staženým datovým souborem z karty nahraným na USB disku.
Věříme, že v průběhu prosince 2024 dojde k vydání nějakého závazného stanoviska a že budeme mít při kontrolách jasno. Prozatím musíme pouze konstatovat, že karty zůstávají v platnosti a úřad obce s rozšířenou působností nemůže řidiči předčasně vydat kartu novou. Řidič se v tomto případě nemohl dopustit přestupku, když používá svoji platnou a funkční kartu ve spojení s předepsaným typem tachografu.
O dalších krocích a postupech týkajících se používání karet budeme včas informovat.