Přípravy na vznik Inspekce silniční dopravy již začaly. Nejde jen o změny řady zákonů a vyhlášek, které jsou v současné době ve fázi projednávání, ale také o zvyšování odborné úrovně budoucích inspektorů.
Již dříve se kontroloři potkávali při pravidelných školeních, kde si opakovali doporučené postupy, seznamovali se s novinkami v legislativě a vyměňovali si mezi sebou zkušenosti. I když máme v našich řadách vynikající odborníky na kontrolu silniční dopravy, vnímáme velkou zodpovědnost a zvýšené nároky na jejich odbornost po vzniku inspekce.
Chtěli bychom být rovnocennými kolegy inspektorů v zahraničí, máme ambice stát se férovými partnery řidičů a dopravců. Inspektor nemá vyvolávat strach a obavy, spíše respekt. Podobně jako jsou respektovanými partnery řidičů inspektoři BALM v Německu nebo ITD v Polsku. Ve většině evropských zemí dnes nikoho nepřekvapí, že kontrolu dodržování podmínek pro provozování silniční dopravy provádí také někdo jiný než policie.
V poslední době předhazovala média veřejnosti nově vznikající inspekci jako bič na řidiče. Zejména v oblasti kontroly osobních vozidel. Někteří inspektoři sice budou provádět i tolikrát zmiňované měření emisí malých vozidel, hlavní náplní ale zůstává kontrola silniční dopravy. To znamená kontrola podmínek pro přepravu zboží vozidly nad 3,5 tuny nebo pro přepravu osob vozidly s více než 9 sedadly.
Tak jako v současné době, budou inspektoři nadále kontrolovat, zda dopravci dodržují předepsané podmínky, jestli jejich řidiči nepřekračují doby řízení a dodržují odpočinky a přestávky. Budou kontrolovat, zda jsou náklady přepravovány bezpečně a bezpečnými vozidly a jestli tato vozidla nepřekračují povolené rozměry a hmotnosti. Jde o bezpečnost, a také o to, aby měli všichni dopravci stejné možnosti a nikdo v silniční dopravě nebyl znevýhodněn.