ÚVOD
Články a zprávy
Zprávy
Aktuality
V kurzu jsou softwarové manipulace

V kurzu jsou softwarové manipulace

Tak, jak se kontrolorům postupně daří odhalovat různé druhy podvodů s tachografy, mění svou taktiku také nepoctiví dopravci.

Někteří se po silniční kontrole, při které bylo nedovolené zařízení z vozidla demontováno a případ byl odeslán dopravnímu úřadu, rozhodli v podvodech dále nepokračovat. Jiní jen zvolili jinou formu takřka neomezené doby řízení svých řidičů a používají osvědčenou metodu v podobě neplatné nebo cizí karty řidiče.

Poslední skupinu pak tvoří dopravci, kteří využili nabídku černého trhu a objednali si do svých vozidel úpravu software tachografu. Ještě poměrně nedávno nebylo prakticky možné takovou úpravu při kontrole poznat a pokud ano, jednalo se pouze o podezření bez nezbytných důkazů.

Situace se ale mění. Současné moderní prostředky pomáhají i nám kontrolorům. Vstoupili jsme sice do hry se zpožděním, zato ale s jistotou. V určitých případech končí kontrola tím, že je z vozidla vymontován tachograf s upraveným softwarem a vozidlo se o tohoto okamžiku stává nepojízdným.

Případů zjištěných softwarových manipulací již bylo mnoho, ale za zmínku stojí jedna velmi dobře provedená kontrolní akce z předminulého týdne. Během jednoho dne byla vozidla podezřelého zahraniční dopravce kontrolována hned na třech místech v ČR. Dvě kontroly byly v režii PČR, jedna „zdvojená“ pak v rukou našich kolegů s pověřením k výkonu státního odborného dozoru. Kromě zaplacení vysoké kauce měl dopravce ještě další problém. Jeho řidiči nemohli se čtyřmi upravenými vozidly dále pokračovat v jízdě, protože autorizované dílny neměly dostatečné kapacity pro montáž nových tachografů. Ta se musela odsunout až o několik dnů.

Naštěstí se velmi blíží doba, kdy vozidla vybavená staršími typy tachografů nebude možno používat v mezinárodním provozu. Nové tachografy mají vyšší stupeň zabezpečení a prozatím není znám žádný případ, kdy byl tachograf druhé generace takto upraven.

V klidu ale nejsme, tlak na dopravce od zákazníků a následně pak od dopravců na řidiče je velký. Někteří si hledají svoje cesty, jak zůstat na trhu a zajistit si požadovaný zisk.

Kontroloři se zase musí snažit, aby před neférovým náskokem chránili všechny poctivé dopravce a aby na silnicích bylo alespoň trochu bezpečněji. Věděli jste například, že některé úpravy tachografů vyřazují z činnosti veškeré asistenční systémy? Bez adaptivního tempomatu se řidič asi dokáže obejít, ale bez asistenčních systémů týkajících se brzd už sotva. Zejména v situacích, kdy je povrch vozovky mokrý nebo namrzlý.

Kategorie zpráv a informací

NEJČTENĚJŠÍ ZPRÁVY

Poslední objednávka cvičných karet do tachografu

Vzhledem k plánovanému zániku Centra služeb pro silniční dopravu ke dni 30. 6. 2025 vyhlašujeme…

ADR 2025

Dohoda ADR prochází pravidelnými dvouletými aktualizacemi. Se začátkem roku 2025 přichází…

Opravdu je prodloužen termín pro výměnu tachografů?

Ne, není! Ačkoliv odklad uvádějí některé zájmové organizace jako jistou věc, rozhodně se dopravcům…

ECR v novém kabátě

O budoucnosti prosazování předpisů v silniční dopravě se diskutovalo na dvoudenním zahájení…