Německý Federální úřad pro dopravu a logistiku (BALM) pořádal 4. září 2024, spolu s policií v Sasku, podvečerní setkání řidičů a kontrolorů známé v Německu jako Trinationaler Fernfahrerstammtisch.
Do prostor restaurace na čerpací stanici dálnice A4 poblíž Bautzenu pozvala německá strana také Policii České republiky, CSPSD, polskou policii a polskou Inspekci silniční dopravy ITD. Smyslem konání této již zaběhlé události je přiblížit kontrolory řidičům jinak než při silniční kontrole.
Federální úřad využil příležitosti pracovního setkání také k tomu, aby nám ukázal nově zaváděná inspekční vozidla. Ta jsou vybavena laserovým skenerem rozměrů jedoucích vozidel a také speciálním přijímačem datového signálu z tachografů v systému DSRC, který již mají všechna vozidla v silniční dopravě registrovaná od června roku 2019. Systém umožňuje zjistit, ještě před zastavením vozidla, zda je vůbec vhodné kontrolu provádět. Ušetří se tím práce a čas kontrolorů, ale také samotných řidičů. Ve spojení s elektronickým nákladním listem e-CMR zná také německý kontrolor druh přepravovaného nákladu ještě dříve, než se rozhodne pro zastavení vozidla ke kontrole.
Akce začala v 18:00 hodin, kdy je velká část řidičů volná při čerpání svého denního odpočinku. Kontroloři ze všech tří zemí pak odpovídali na dotazy řidičů ohledně výše sankcí za nedodržování některých podmínek, způsobu řešení přestupků a spolupráce mezi členskými státy EU.
Přesto, že je většina předpisů v silniční dopravě harmonizovaných, jsou zde stále rozdíly na národní úrovni zejména ve výši pokut, ale také například v povolených hmotnostech. V mezinárodní dopravě pak musí řidič i dopravce ze země, kde je například maximální povolená hmotnost jízdní soupravy 50 tun, počítat s tím, že třeba v sousedním státě už je to pouze 40 tun, v dalším 42 tun, a nakonec třeba v České republice 48 tun. Pokuty za překročení hmotností jsou velké, samozřejmostí je také zákaz jízdy vozidla do doby, než bude část nákladu složena.
V minulosti se nám jako CSPSD také podařilo připravit v ČR podobná setkání kontrolorů s řidiči a dopravci. Pokud vše dopadne podle očekávání, mohli bychom se jako INSID s řidiči takto poprvé setkat už v příštím roce. Komunikaci s veřejností považujeme za velmi důležitou součást naší práce.