Povinnost vybavit vozidlo odpovídajícím typem tachografu platí pro všechny dopravce, na něž se vztahuje nařízení (ES) č. 561/2006 případně dohoda AETR. Co ale znamená „odpovídajícím typem“ a kdy se tachograf považuje za funkční?
Legislativa okolo tachografů je poměrně složitá, a navíc se v posledních letech některé podmínky změnily a měnit se dále budou. Prozatím nejbližším termínem, který by neměl žádný dopravce provozující mezinárodní dopravu opomenout, je 31. 12. 2024. Od toho dne musí být do vozidel s digitálními tachografy I. generace nově nainstalován tachograf II. generace, a to nejnovější, druhé verze. Tachografů je na trhu dostatek, jen kapacity dílen jsou omezené. Pokud by se dopravce rozhodl s montáží ještě počkat, možná se mu nepodaří zajistit jejich výměnu včas. Ani v ČR, ani v jiných zemích EU se nechystá žádné posouvání termínu nebo tolerování starších tachografů ve vozidlech.
Poměrně brzy, v srpnu roku 2025 budou stejný problém řešit dopravci u vozidel mnohem mladších, tedy těch, které mají namontován tachograf sice II. generace, ale první verze. Teprve o rok později přijde na řadu montáž do všech vozidel s hmotností nad 2,5 tuny, která provádějí mezinárodní přepravy.
To jen na připomenutí, aktuálně ale při kontrolách řešíme velké množství případů, kdy tachograf nepracuje správně. Nejde jen o případy, kdy je tachograf nedovoleně upraven a kdy se jedná o tzv. manipulaci s tachografem. Často je to také tachograf, který měl být opraven nebo vyměněn, ale stále se používá pro vedení povinného záznamu uloženého na kartě řidiče.
Digitální tachografy jsou poměrně dobře zabezpečená zařízení, která dokáží trvale zaznamenat všechny pokusy o narušení bezpečnosti. Mají také vestavěnou diagnostiku, která rozpozná závady a pod příslušnými kódy je, opět trvale, zaznamená do paměti. Závady a události mají zaznamenaný datum a čas vzniku, ale také dobu trvání.
Kontrolor pak při silniční kontrole snadno zjistí, kdy přesně byla narušena bezpečnost zařízení, kdy byl odpojený snímač pohybu, jak dlouho trvalo odpojení napájení nebo že momentálně nefunguje vestavěná tiskárna. Řidiči by pak měli být při pravidelných školeních informováni, že v případě výskytu jakékoliv závady tachografu je nutné ho nechat zkontrolovat a případně vyměnit nebo opravit. Všechna důležitá upozornění, která se týkají funkčnosti a bezpečnosti tachografu se totiž objeví na displeji tachografu a dokud řidič informaci nepotvrdí, z displeje nezmizí. Z toho potom vyplývá, že si je řidič vědom závady a nadále pokračuje v užívání zařízení, které je v poruše. Vzhledem k povinnosti pravidelného stahování dat z tachografu a karty řidiče dopravcem se o nesprávné funkci záznamového zařízení dozví také on.
Evropské nařízení (EU) č. 165/2014 na tyto situace pamatuje a ukládá řidiči povinnost vedení náhradního záznamu do doby, než bude tachograf opraven. To musí nastat hned, jakmile to bude možné. Zmíněné nařízení také požaduje, aby bylo po každé opravě tachografu provedeno jeho nové ověření (kalibrace). Kontrolor pak má sledovat, jestli po opravě následovala kalibrace.
Tachograf musí během celé doby používání plnit všechny funkce, tak jak byl schválen. Pokud třeba nefunguje tiskárna, displej, nebo není možné stahovat data z paměti, jedná se o závady, kdy měl být přístroj opraven nebo vyměněn a určitě není možné je při kontrole tolerovat.
O tom, že není dobré brát závady tachografu na lehkou váhu, svědčí pokuty ukládané v těchto případech kontrolními orgány v zahraničí. Spíše než o stovky, se často jedná o tisícovky EUR a také o nařízení okamžité opravy a kalibrace.