Evropská komise ve své zprávě ze dne 4. 3. 2024 uvádí, že podle odhadů bude nutné do konce roku 2024 nahradit stovky tisíc tachografů ve vozidlech registrovaných v zemích EU. Povinnost platí v mezinárodní silniční dopravě, kdy musí být vozidla s datem první registrace před 15. 6. 2019 vybavena nejnovějšími tachografy druhé generace, druhé verze (G2V2).
Pro novější vozidla, vybavená tachografy G2V1, je nejzazším termínem pro výměnu 18. 8. 2025. I když ani jeden z těchto termínů se na první pohled nezdá být příliš blízký, existuje reálná obava, že by se výměnu nemuselo podařit provést včas. Jednak jde o stále poměrně omezené dodávky nových schválených tachografů a dále je třeba počítat s omezenou kapacitou autorizovaných metrologických středisek (AMS), která jsou kapacitně nastavena především na ověřování tachografů a jen občasnou výměnu nebo dodatečnou montáž.
Pro snížení dalších nákladů, kterým se bohužel dopravci v nejbližších měsících nevyhnou, je rozumné provést výměnu tachografu v době, kdy tomu původnímu končí termín pro pravidelné ověření. Výměnu je ale vhodné konzultovat s dílnou předem. Ne všechny tachografy se hodí do všech vozidel, ne vždy bude mít dílna na tachografy požadovaný typ na skladě.
Ze zprávy Evropské komise dále vyplývá, že by s ohledem na poměrně krátkou dobu na provedení náhrady tachografů, měli dopravci výměnu řádně zvážit a neodkládat ji. Pokud výměna neproběhne včas, nebude možné s těmito vozidly dál provozovat mezinárodní silniční dopravu.
Ačkoliv tyto zprávy nejsou pro dopravce nijak příznivé, je třeba je brát vážně. Nikdo nemůže očekávat, že budou v závěru roku udělovány výjimky nebo že bude termín pro výměnu posunut. Pokud se starším vozidlem v mezinárodní dopravě stále počítáte, určitě proveďte výměnu tachografu včas. V druhé polovině roku by to nemuselo být tak jednoduché.