Evropský orgán pro pracovní záležitosti (ELA) uspořádal spolu s CORTE dvoudenní odborný seminář pro kontrolory. Hostitelskou zemí bylo tentokrát Polsko, jehož Generální inspektorát pro silniční dopravu (GITD) ve Varšavě nejen že poskytl konferenční prostory, ale ukázal se také jako velmi schopný spoluorganizátor setkání tohoto typu.
V sektoru dopravy dnes už asi nikoho nepřekvapí tzv. „vysílání pracovníků“. Jenomže otázka toho, kdy je řidič považován za vyslaného a jaké povinnosti má v tu chvíli nejen on sám, ale hlavně jeho zaměstnavatel, není úplně jednoduchá. Protože má doprava, které se vysílání velmi dotýká, výhradně mezinárodní charakter, je nutné aby všechny kontrolní složky v EU postupovaly při kontrolách harmonizovaně.
Dvoudenní seminář se zabýval hned dvěma tématy. První den bylo na programu představení a vysvětlení nové metodiky pro kontrolu dob řízení, odpočinku a bezpečnostních přestávek řidičů, pod názvem Trace II. Druhý den se řešily základní podmínky a modelové situace pro vysílání pracovníků v dopravě. Oproti jiným odvětvím má právě sektor dopravy v oblasti vysílání odlišné podmínky vycházející z tzv. „lex specialis“.
Obdobné semináře se budou postupně konat také v jiných členských zemích EU. Česká republika byla zařazena do skupiny spolu se Slovenskem, Maďarskem a Polskem. Výuka probíhala hybridní formou, část kontrolorů se vypravila přímo do Varšavy, druhá část dostala instrukce k připojení přes online platformu.
Potřeba uskutečnění školení v tak velkém rozsahu vychází z již dříve zveřejněného Balíčku mobility. Ten přinesl řadu změn v oblasti režimu řidiče, organizace práce řidičů jejich zaměstnavateli a také v oblasti rovného zacházení a rovných pracovních příležitostí v EU.