Bohužel ne vždy! Zejména v mezinárodní linkové dopravě je to v poslední době problém.
Někteří naši kolegové z mobilních expertních jednotek mají pověření ke kontrole mezinárodní linkové dopravy. Drobné přestupky v podobě nedodržování předepsaných odpočinků nebo překračování doby řízení jsou na denním pořádku. Stále častěji se ale u spojů, které mají velmi vzdálené místo začátku a konce cesty, vyskytují podvody maskující skutečně odpracovanou dobu řidiče.
Jak jinak by bylo možné řídit vozidlo na trase dlouhé 1690 km, a ještě se stejnou cestou vrátit zpět? Kontrolovaný autobus byl sice řízen střídavě dvěma řidiči, ale ani rozdělení 23 hodin řízení mezi ně nepřináší uspokojivé vysvětlení. V době kontroly měl každý z řidičů odpracováno už téměř 32 hodin, přitom je čekaly další nejméně 3 hodiny do cíle. Před takto dlouhou cestou měli odpočinek necelých 6 hodin.
Pro povinný záznam činností využívali tito řidiči kromě svých paměťových karet i karty řidičů, kteří fyzicky ve vozidle neseděli. Jedna z karet, kterou se nám podařilo zadržet, bude odeslána spolu se záznamem z provedené kontroly na Ministerstvo dopravy ČR, jako podklad pro zahájení správního řízení.
Současný nedostatek řidičů spolu se zvýšenou poptávkou po přepravě osob, vytváří velice nebezpečné prostředí, kdy jde bez nadsázky o holý život. Někteří dopravci, ve snaze zajistit požadované služby a sobě odpovídající výdělek, udělají cokoliv. Neodradí je ani vysoké pokuty, které v případě zjištění přestupku musí zaplatit.
Podobné kontroly provádíme prakticky denně a na různých místech v ČR už více než dva roky. Hodně se nyní během prázdnin a dovolených hovoří o bezpečnosti v příležitostné osobní dopravě (zájezdy). Osobní linková doprava však přináší další velké nebezpečí, a to je narůstající únava při opakovaném přetěžování řidičů. Jednou nebo dvakrát se nadměrná zátěž zvládnout dá, ale co každý týden, čtyřikrát nebo pětkrát v měsíci?
Zajímá Vás, s jakým dopravcem cestujete a jestli jeho řidiči dodržují předepsané podmínky pro doby řízení a odpočinku? Kolegové z mobilních expertních jednotek říkají s trochou nadsázky, že s takovým řidičem by nejeli ani do kina. Něco na tom bude...