Od února do května tohoto roku jsme při silničních kontrolách odhalili tolik nelegálně upravených tachografů, že můžeme hovořit o nárůstu ve srovnání s předchozími roky. Kromě hardwarových, popřípadě softwarových úprav tachografů je velmi častým problémem používání cizí nebo neplatné karty řidiče.
Nalezení nedovolené úpravy v systému digitálního tachografu je poměrně složitá disciplína, která vyžaduje nejen speciální vybavení, ale také dobré technické znalosti a zkušenosti v oblasti číslicového zpracování dat. Nepříznivé povětrnostní podmínky, omezené časové a prostorové možnosti, to jsou další důvody, proč se s podobnými odhaleními nesetkáváme denně.
I takhle nevinně to může vypadat na začátku...
Tachografy jsou často upraveny takovým způsobem, že změna v zapojení není okem postřehnutelná. Ve třech nedávno odhalených případech došlo k výměně mikroprocesoru tak, aby se celý systém tvářil jako nové a zabezpečené zařízení, ve skutečnosti ale pracoval podobně jako digitální tachograf z roku 2006, kde bylo ovlivnění jeho funkce hračkou i pro méně zkušeného řidiče.
Změna, která znamená hodně, ale není patrná
Jiný případ, jiné provedení
Ovlivnění funkce tachografu není nebezpečné jen v tom, že řidič může řídit vozidlo po neomezeně dlouhou dobu, kdy už je unavený a nespolehlivý. Mnozí, kteří tyto úpravy využívají, si většinou neuvědomují, že většina takto upravených vozidel má vyřazené důležité bezpečnostní a asistenční systémy, jako je ABS, ESC, ASR, ACC a další.
Ani vysoké tresty neodrazují řidiče nebo dopravce od podobných praktik. I v České republice, kde máme ve srovnání se západní Evropou pokuty poměrně nízké, je to pro řidiče otázka 10 až 50 tisíc korun a zákazu činnosti řízení velkého vozidla na 3 – 6 měsíců. Sám dopravce může po rozhodnutí dopravního úřadu zaplatit až 350 tisíc Kč, navíc může ztratit tzv. dobrou pověst, která je jednou ze základních podmínek nutných pro provozování silniční dopravy.
Nejsou to jen tachografy nebo karty řidiče, poměrně vysoká čísla se týkají také emisních systémů nákladních vozidel, kde je velkým lákadlem pro dopravce vyřazení systému SCR (selektivní katalytická redukce) a jeho nahrazení emulátorem. Na jedné straně úspora při opravě a údržbě vozidla, na druhé pak pokuta v řádech desítek tisíc Korun a nutnost uvedení vozidla do původního stavu.
Ovlivnění emisního systému vozidla
Naším záměrem je zvýšit počet odborníků, kteří zmíněné kontroly v provozu provádějí a pokud to bude možné, vybavit je i speciálním zařízením pro diagnostiku řídicích jednotek vozidel. Jedno takové zařízení máme zapůjčené a testujeme možnosti jeho využití při silničních kontrolách.