V minulém týdnu jsme odhalili tři případy, kdy systém digitálního tachografu ve vozidle obsahoval nedovolené úpravy. Všechno to přitom začalo úplně normálně – silniční kontrolou.
Ne vždy ale zahrnuje kontrola dodržování dob řízení a odpočinku v silniční dopravě také řádnou prověrku funkce tachografu. Pokud se kontrolor spokojí pouze se záznamy uloženými na kartě řidiče, pak provedl pouze částečnou a neúplnou kontrolu. Záznam na kartě řidiče totiž obsahuje jen asi třetinu informací, které kontrolor pro kvalitní analýzu dat potřebuje.
Zkušení kontroloři si proto vedle dat z karty vždy pořizují i datový soubor z tachografu, který je může upozornit na celou řadu nesrovnalostí a podivných záznamů. Teprve potom má smysl zabývat se vlastní technickou kontrolou tachografu.
Dva ze tří naposled zjištěných případů manipulace s tachografem byly velmi kvalitně a profesionálně řešené úpravy, které spadají do kategorie těžce odhalitelných. Poučili jsme se ze stovek provedených kontrol a dnes už nám neuniknou ani tyto.
Detekcí a nalezením nedovolené úpravy tachografu však naše práce nekončí. Je potřeba zajistit důkazy a upravené části systému tachografu předat k dalšímu řešení ve správním případně trestním řízení. Naši odborníci také dokáží ve většině případů technicky zajistit, aby po takovém zásahu mohlo vozidlo z kontrolního místa odjet. Třebaže pouze v nouzovém režimu a jen na nezbytnou dobu nutnou k dojetí do autorizovaného servisu.
Proč mají takto prováděné kontroly smysl? Jednoduše proto, že oddělí ty řidiče a dopravce, kteří si s dobami řízení a odpočinku díky nedovoleným úpravám nelámou hlavu, od těch, kteří nepodvádí a jsou občas trestáni za překročení dob řízení nebo nedodržení dob odpočinku a bezpečnostních přestávek. Všichni se přece musí řídit stejnými zákony a nařízeními, tak proč mají vítězit ti, co si svou práci „zařídili“ jinak?