Uplynulý týden byl v členských zemích ECR (Euro Contrôle Route) zaměřen na kontrolu emisních systémů nákladních vozidel. Několika odhalenými případy přispěla do statistiky také Česká republika, a to prostřednictvím techniků z řad mobilních expertních jednotek Centra služeb pro silniční dopravu (MEJ CSPSD).
Poškozené nebo zcela nefunkční emisní systémy vozidel nejsou při silničních kontrolách ničím výjimečným. I přes některá zpřísnění v legislativě a smysluplné kroky v oblasti zlepšování životního prostředí, je to s emisemi velkých vznětových motorů v ČR stále špatné. Ne vše se totiž odehrává na úrovni kouřivosti a filtrů pevných částic. Jsou zde daleko závažnější, okem neviditelná a běžně prováděným měřením nezjistitelná znečištění.
Takzvaná selektivní katalytická redukce (SCR) má obrovský vliv na snížení emisí oxidů dusíku u moderních vznětových motorů. Vozidlo uváděné do provozu musí plnit velmi přísné emisní normy. Instalace a samotný provoz SCR je poměrně nákladná záležitost. Proto se někteří provozovatelé vozidel uchylují k nedovoleným úpravám systému, které SCR zcela vyřadí, nebo významně sníží jeho účinnost.
Upravený systém pak nespotřebovává látku známou jako AdBlue a nevyžaduje ani výměnu opotřebených a poškozených drahých komponent, jako jsou snímače množství oxidu dusíku ve výfukových plynech, snímače teploty, nebo dávkovací čerpadla. To všechno proto, že do celého systému kontrolovaného řídicí jednotkou je zapojeno nedovolené zařízení, které má za úkol simulovat bezvadnou funkci SCR. Řídicí jednotka motoru pak pod tíhou „dobrých zpráv“ výkon ani funkci motoru nijak neomezuje a při standardní kontrole ve stanici měření emisí nezapisuje žádnou chybu.
Na úpravy tohoto typu je krátké i měření kouřivosti motoru běžně používané stanicemi měření emisí. Úprava se ale dá odhalit poměrně snadno použitím vhodné diagnostiky OBD a poněkud komplikovaněji důkladnou kontrolou elektrického zapojení systému. Právě druhou možnost využívají naši zkušení kolegové z Olomouckého kraje. Pokud je zařízení nalezeno, je z vozidla odstraněno a použito jako důkazní prostředek při vedení správního řízení s provozovatelem vozidla. Ačkoliv pokuty nejsou zrovna malé, existuje velké množství tuzemských i zahraničních dopravců, které ani výše trestu neodradí.
Z rozsahu, v jakém se kontroly SCR v celé Evropské unii provádějí, je vidět, že problém není zanedbatelný a že bude třeba mít lepší kontrolní techniky, vybavení i kontrolní postupy nejen při silničních kontrolách, ale také ve stanicích měření emisí. CSPSD tak i bez tohoto vybavení přispívá ke zlepšení stavu v kontrole emisních systémů v provozu zatím jen dobrými technickými znalostmi a praktickými zkušenostmi některých pracovníků MEJ.